پیشنهاد افزایش وام خرید املاک به 300 میلیون تومان

در سال گذشته که روند قیمت املاک همانند امسال نبود، بانک مسکن تسهیلات خرید املاک به زوج های جوان تا سقف صد میلیون تومان به نسبت محل سکونت تخصیص داده بود. امسال با توجه به افزایش قیمت املاک و شرایط اقتصادی به وجود آمده، استقبال از این طرح کاسته شده است.

یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس بیان کرد که باید در شرایط کنونی مقررات ارائه وام خرید املاک اصلاح شده و بندهایی به این قانون اضافه شود. همچنین بندهایی هم که قابلیت حذف دارند باید از دستور کار خارج شود. اصلاح باید به گونه ایی باشد که از محدود کردن شرایط وام کم کند.

یکی از قوانینی که قابلیت اصلاح دارد، حذف عمر بنا از ارائه اوراق خرید املاک است. طبق مقررات، اوراق خرید املاک به بناهای زیر 15 سال تعلق می گرفت. با توجه به شرایط کنونی شرایط و توانایی خرید خانه های زیر 15 سال برای همه و بالاخص برای زوج های جوان بسیار کم است. در نتیجه بهترین و مناسب ترین سقف سال برای بنا 50 سال خواهد بود. البته نظر این عضو کمسیون عمران مجلس با در نظر گرفتن شروطی در رابطه با فرسودگی بنا مطرح شده است.

از جمله پیشنهادات وزارت راه و شهرسازی در خصوص اصلاح ارائه اوراق، افزایش زمان پرداخت اقساط است. از نظر عضو کمیسیون مجلس، بهترین زمان بازپرداخت اقساط که 12 سال است باید به حدود بین 20 تا 90 سال افزایش یابد. این اصلاحات باعث استفاده بهتر و آسان تر جوانان از این تسهیلات می گردد.
مسئله مهم دیگر در پرداخت تسهیلات میزان و مبلغ آن است.

در چند ماه خرید با افزایش قیمت املاک، میزان تسهیلات ارائه شده پاسخگوی قیمت املاک موجود نبوده و با گرفتن این اوراق عملا نمی توان املاک مناسبی را تهیه کرد.
به پیشنهاد کمیسیون عمران مجلس در حال حاضر بهترین قیمت اوراق خرید املاک برای کلان شهر تهران 300 میلیون تومان و برای دیگر شهرستان ها تا سقف 150 میلیون تومان است. هدف از ارائه اوراق این است که درصد بالایی از هزینه خرید املاک را تامین کند و در هر شرایطی باید این اوراق با هزینه خرید ملک همخوانی داشته باشد.

امید است تا با تصویب اصلاح اوراق خرید املاک شرایط خرید املاک تسهیل شود. در این صورت می توان امیدوار بود که با افزایش خرید ملک در ماه های پیش رو، از بروز رکود در بازار مسکن نیز جلوگیری به عمل آید.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.