اعمال تحریم ها چه بر سر بازار املاک می آورد؟

یکی از کارشناسان حوزه املاک شرایط حال حاضر این بازار را با افزایش قیمت های رخ داده، کم رونق بیان کرد و اظهار داشت که قیمت کنونی املاک با درآمد خانوارها سازگاری ندارد. همچنین در ماه های اخیر قدرت خرید املاک در سطح جامعه به شدت کاهش یافته است. در مرداد ماه امسال، 62 درصد نسبت به سال قبل با افزایش قیمت املاک رو به رو بوده ایم که به دنبال آن معاملات املاک نیز کاهش داشته اند.

برخی از کارشناسان املاک بیان می کنند که قیمت مصالح ساختمانی تحت تاثیر قیمت دلار بوده و در حال حاضر با افزایش قیمت دلار قیمت مصالح خیلی گران تر از قبل شده است. به دلیل همین گرانی مصالح، سازندگان توانایی ساخت ساختمان های جدید را برای عرضه ندارند. این کارشناسان اظهار امیدواری می کنند که با کاهش قیمت دلار، قیمت مصالح و زمین هم کاهش می یابد.

سلطان محمدی از کارشناسان حوزه املاک در رابطه با تحریم های آبان ماه پیش رو بر این باور است که تحریم ها هنوز اجرایی نشده است اما به دلیل نگرانی مردم از تحریم، با افزایش قیمت ها مواجه شده ایم. این کارشناس اظهار کرد که اعمال تحریم ها تاثیر بیشتری از شرایط حال حاضر کشور نخواهد گذاشت؛ چرا که شرایط فعلی درگیر رفتارهای هیجانی و نگرانی های مردم است و اثر آن از تحریم هم بدتر نمایان می شود.

در حوزه املاک به دلیل نگرانی از تحریم ها، مالکان و خریداران از خرید و فروش ملک به دلیل مبهم بودن شرایط خودداری می کنند. این امتناع خریداران و فروشندگان ملک از انجام معامله باعث ایجاد رکود در املاک می شود. مسئله مهمی که وجود دارد این است که با توجه به شرایط اقتصادی خریداران و فروشندگان نمی توانند مدت طولانی از انجام معامله خودداری کنند؛ چرا که سازندگان املاک هزینه های زیادی را باید بپردازند و نیاز به مبلغ فروش ملک خود دارند.

به اعتقاد سلطان محمدی، قیمت های املاک در حال حاضر به دلیل گرانی مصالح و افزایش قیمت زمین منطقی به نظر می رسد و حباب دانستن قیمت املاک در این شرایط نادرست است. البته بخش عمده ایی از شرایط اقتصادی کشور تحت تاثیر نگرانی مردم و افکار عمومی آنها است که این مسئله گذرا است و تا چند وقت دیگر شاهد کاهش این التهابات خواهیم بود.

به نظر می رسد از دلایل عمده افزایش قیمت املاک، نگرانی مردم از آینده است. در صورتی که دولت این نگرانی را رفع کند، بسیاری از مشکلات برطرف می شود.

مقالات مربوطه

1 دیدگاه

  1. علی بابایی

    بسیار عالی

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.