آینده بازار املاک در ابهام

از نظر نایب رییس انبوه سازان مسکن علت اصلی رکود ایجاد شده در بخش املاک، عدم برنامه ریزی صحیح در طی چند سال گذشته است. وی خاطر نشان کرد که شرایط در حوزه املاک به گونه ایی است که تنها برنامه های بلند مدت می تواند گره گشا باشد و حوزه املاک را با رکود و همچنین رکود تورمی مواجه نسازد.

به نظر می رسد مشکلات به وجود آمده در ماه های اخیر ناشی از عملکرد نادرست در گذشته است و برای رفع مشکلات فعلی نباید انتظار اقداماتی سریع و عجیب داشته باشیم. ایرج رهبر اذعان داشت که اگر سیاست ها و برنامه های جامع و کاربردی از 5 سال پیش اجرایی می شد، در حال حاضر با تمام مشکلات اقتصادی و گرانی های به وجود آمده ما شاهد این همه گرانی و نا به سامانی در حوزه املاک نبودیم.

این مسئول بخش انبوه سازی بیان کرد که با توجه به رکود چندساله، تولید و عرضه مسکن آنطور که باید پیش نرفته و کمبود در عرضه جدی گرفته نشده است. در حال حاضر تعادل عرضه و تقاضای مسکن اختلاف زیادی با هم دارند و همین موضوع مشکلات بازار املاک را دوچندان کرده است.

به عقیده نایب رییس انجمن انبوه سازان، افزایش نرخ تسهیلات خرید مسکن در صورتی که عرضه با مشکل مواجه است کار درستی نخواهد بود. وی افزایش تسهیلات را زمانی کارآمد و صحیح می داند که شرایط تولید ملک از حالت سکون خارج شود.

وی بر این باور است که با توجه به گرانی مصالح ساختمانی و قیمت زمین، قطعا قیمت خانه هم افزایش می یابد و در این شرایط نباید مالکان را به علت گرانی ملک سرزنش کنیم. اگر مالکی ملک خود را با قیمت قبل معامله کند، دیگر خود مالک هم قدرت خری را از دست می دهد؛ پس نمی توانیم همه علت های گرانی قیمت املاک را بی منطق تلقی کنیم.

ایرج رهبر در خصوص تحریم های امریکا گفت که در حال حاضر تنها شرایط روانی حاکم در جامعه وضعیت بازار را ملتهب کرده است. در نتیجه باید صبر کرد و دید اجرای اصلی تحریم ها چه واکنشی از سوی مردم در پی خواهد داشت. وی اجرایی شدن برنامه های صحیح اقتصادی از سوی دولت را در شرایط کنونی راه گشا دانست؛ چرا که اگر اقداماتی برای بهبود شرایط در زمینه های مختلف صورت نگیرد اوضاع و احوال بازار املاک به همین صورت باقی خواهد ماند و حتی ممکن است بدتر نیز شود.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.