آیا وام مسکن می تواند نیاز افراد را برای خرید پاسخ دهد؟

بررسی ها نشان می دهد که وام های مسکن تنها 26 درصد از قیمت خانه را پوشش می دهند. با توجه به این نکته که در ماه های اخیر قیمت مسکن نیز افزایش پیدا کرده است، دیگر این وام ها نمی تواند پاسخگوی نیاز افراد باشد. زوجین با دریافت تسهیلات 160 میلیون تومانی مسکن تنها می توانند 26 درصد یک واحد 60 متری را پرداخت کنند.

افزایش قیمت مسکن حدود 8 ماه است که آغاز شده و نقطه اوج آن در ماه اخیر بوده است. تا قبل از این تسهیلات مسکن حدود 50 درصد قیمت یک منزل 60 متری را پوشش می داد. در شرایط فعلی شاید افزایش تسهیلات مسکن بتواند راه حل مناسبی برای برطرف کردن این مشکل باشد.

آیا تسهیلات مسکن افزایش نمی یابد؟

در پاسخ به این سوال که تسهیلات مسکن افزایش پیدا می کند یا خیر باید بگوییم که با توجه به شواهد، کشور با کمبود منابع بانکی مواجه است و بانک ها چنین منابعی را در اختیار ندارند. همچنین عدم پرداخت نکردن تسهیلات نیز مانع افزایش تسهیلات مسکن می شود، از آنجایی که تسهیلات مسکن با نرخ سود 8 درصد به مردم ارائه می شود، یک وام 160 میلیون تومانی باز پرداخت 12 ساله دارد و افراد باید در هر ماه مبلغ 1 میلیون 700 هزار تومان پرداخت کنند. شرایط نشان می دهد که بسیاری توانایی پرداخت چنین اقساطی ندارند و در صورت افزایش قیمت تسهیلات، اقساط نیز رشد خواهند کرد.

با توجه به شرایط حال حاضر و قیمت مسکن، در روزهای اخیر مدیر عامل بانک مسکن اعلام کرد که دو طرح بانکی برای افزایش قدرت خرید افراد به بانک مرکزی ارائه داده شده است. این طرح ها در جهت حمایت از متقاضیان مسکن، خانه اولی ها و بالا رفتن قدرت خرید آن ها پیشنهاد شده است. با تایید طرح ها توسط بانک مرکزی و همچنین تامین منابع و سیاست گذاری پولی می توان به زودی شاهد اجرایی شدن آن ها باشیم.

این دو طرح عبارتند از:

یکی از طرح های مطرح شده افزایش دامنه دربرگیری تسهیلات از واحد های با عمر 15 سال به 20 سال است.

طرح دوم ارائه شده توسط بانک مسکن، افزایش رقم تسهیلات مسکن از سقف 60 میلیون تومان به 80 میلیون تومان است.

لازم به ذکر است که تنها ارائه چنین طرح هایی نمی تواند نیاز متقاضیان را به طور کامل برطرف سازد و باید برای رفع این مشکل راهکارهای عملیاتی سریعی به کار گرفته شود. امید است دولت با تدبیر لازم این مشکل را سریعا برطرف سازد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.