رکود مجدد در بازار املاک

در چند سال گذشته شاهد یک رکود عمیق و ریشه دار در بازار مسکن و ملک و املاک بوده ایم. این رکود باعث شده تا بسیاری از مشاغل مربوط به بازار مسکن دچار مشکل شده و بسیاری از کسب و کارهای مبتنی بر املاک با ورشکستگی مواجه شدند. رکود عمیقی که چندین سال به طول انجامیده و تلاش چند دولت برای خارج کردن وضعیت املاک از رکود نتیجه چشمگیری نداشت.

در سال گذشته و به ویژه در فصل پاییز و زمستان شاهد تغییر و تحولاتی در رکود بازار مسکن بودیم. دولت تلاش کرد تا با ارائه راهکارهایی وضعیت بازار مسکن را متحول سازد. البته ثابت ماندن قیمت مسکن در چند سال و همچنین افزایش درآمد مردم و رسیدن توان مالی برای خرید مسکن از جمله عواملی بود که برخی از کارشناسان به عنوان ابزارهای کمکی دولت برای خروج از رکود یاد می کردند.

این روال تا فروردین ماه سال ۱۳۹۷ ادامه داشت و بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که به احتمال زیاد بازار املاک از رکود خارج خواهد شد.

متاسفانه در اردیبهشت ماه ۹۷ با مشکلاتی که در بازار ارز و طلا به وجود آمد و سیل نقدینگی به سمت بازار املاک روانه شد، بسیاری از افراد که سالها منتظر چنین فرصتی بودند تا در بازار املاک اقدام به سوداگری کنند، اقدامات خود را به سرانجام رسانیده و باعث افزایش حباب گونه قیمت املاک شدند. در بسیاری از مناطق قیمت مسکن تا ۵۰ درصد افزایش داشت که در ۳۰ سال گذشته در ایران بی سابقه بوده است.

این افزایش قیمت ناگهانی به دور از تصور و پیش بینی کارشناسان بود و در نتیجه راهکار خاصی برای مقابله با آن وجود نداشت. دولت نیز نه توانست از بروز آن جلوگیری کند. حال با توجه به شرایط به وجود آمده و افزایش قیمت ایجاد شده و همچنین عدم علاقه افرادی که صاحب ملک هستند به کاهش قیمت املاک خود، به نظر می ‌رسد رکودی به مراتب بیشتر و عمیق ‌تر از رکود گذشته در پیش باشد.

در صورتی که رکود پیش بینی شده توسط کارشناسان به وقوع بپیوندد ممکن است کل اقتصاد ایران را با تعطیلی و مشکلات به مراتب بیشتر از سال های گذشته مواجه سازد.

دولت با ارائه راهکارهایی و همچنین تنظیم برخی لایحه ها در تلاش است تا جلوی بروز چنین رکودی را گرفته و صاحبان املاک را برای فروش متقاعد سازد. در صورتیکه دولت با تمام قوا برای برطرف کردن مشکلات مسکن وارد نشود، نخواهد توانست مشکلات آتی به وجود آمده در اقتصاد را سامان بخشد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.