با توجه به کاهش قیمت ارز، مسکن ارزان می شود؟

شرایط به وجود آمده در بازار ارز باعث شده تا بازار مسکن نیز شرایط متلاطم و غیر قابل پیش بینی داشته باشد. در شرایطی که ارز قیمت بالایی را به خود اختصاص داد، باعث شد تا در بازار مسکن نیز افزایش قیمت رخ دهد؛ اما در حال حاضر که شاهد کاهش قیمت ارز در بازارهای مختلف و همچنین کاهش پلکانی قیمت طلا و سکه هستیم، به نظر نمی‌ رسد قیمت مسکن با روند کاهش مواجه شود.

نکته قابل توجهی که در این خصوص وجود دارد این است که اگر بخواهیم کاهش نرخ ارز را به عنوان پارامتری که باعث کاهش قیمت مصالح ساختمانی می‌ شود در نظر بگیریم، می‌ توانیم امیدوار باشیم تا قیمت مسکن کاهش پیدا کند. هرچند این موضوع به شرطی امکان ‌پذیر است که حجم نقدینگی که در حال حاضر دیگر به سمت بازار طلا و ارز نمی ‌رود، به سمت بازار مسکن نیز روانه نشود.

در صورتی که نقدینگی به بازار مسکن وارد شود مشکلاتی که در ماه‌ های گذشته تجربه کردیم دوباره تکرار خواهد شد و بسیاری از شهرها و مناطق شهری و روستایی مشکلات بسیار زیادی برای افزایش قیمت مسکن خواهند داشت. کارشناسان بر این باورند که اثرگذاری مستقیم کاهش قیمت ارز برای کاهش قیمت مسکن به هیچ عنوان تایید شده نیست.

در واقع ممکن است در زمانی که قیمت ارز کاهش پیدا می کند، قیمت مسکن با افزایش مواجه شود. به همین علت به نظر می رسد دولت باید توجه ویژه ای برای ساماندهی نقدینگی موجود در بازار انجام دهد تا مشکلی برای افزایش قیمت مسکن نداشته باشیم.

با توجه به سیاست ‌های جدید ارزی در دولت و کاهش جذابیت بازار ارز، در صورتی که راهکارهای لازم برای سازماندهی نقدینگی انجام نشود، احتمال گران تر شدن مسکن وجود دارد. در کنار این موضوع نیز افزایش اجاره بها و همچنین رهن و اجاره واحدهای تجاری، بسیار محتمل به نظر می رسد. به هر صورت دولت باید با اجرای تمهیداتی در کنار سیاست‌ های جدید ارزی، اقدام به ارائه راهکار برای بازار مسکن بنماید.

راهکارهایی که در چند هفته گذشته وزیر راه و شهرسازی برای کنترل بازار اجاره و همچنین خانه های خالی ابلاغ کرده می تواند راهکار مناسبی برای کنترل باشد؛ اما با توجه به اینکه این راهکارها به صورت جامع ارائه نشده ممکن است نتواند پوشش لازم را برای ساماندهی نقدینگی ارائه دهد. در نتیجه بهترین راهکار این است که دولت به صورت جامع به بازار املاک و مسکن پرداخته تا از رشد قیمت ها جلوگیری کند.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.