افت معنا دار معاملات بازار املاک در شهریور

بر اساس بررسی های بانک مرکزی در شهریور ماه، معاملات بازار املاک در شهر تهران به نسبت ماه قبل 9.2 درصد کاهش داشته است. میزان معاملات صورت گرفته شهریور علاوه بر مرداد ماه نسبت به سال گذشته نیز کاهش داشته است. این آمارها از کاهش معاملات، شاید سرآغاز دوباره شروع رکود به بازار املاک باشد.

در بررسی رکود در بازار املاک علاوه بر میزان معاملات ثبت شده، آمار و ارقام قیمت املاک و میزان پروانه های صادر شده نیز نقش دارند. آمارهای شهریورماه نشان می دهند که به دلیل کاهش معاملات به نسبت ماه های دیگر سال 97 و حتی به نسبت شهریور ماه سال های پیشین نیز گویای کاهش معاملات بوده که نقش مهمی در ایجاد رکود در بازار املاک دارند.

از جمله دلایل اصلی کاهش معاملات املاک را می توان ایجاد جهش در افزایش قیمت ملک از ابتدای سال جاری دانست. این کاهش معاملات نشان از کاهش قدرت خرید از سوی متقاضیان دارد. طبق آمارها علاوه بر سه ماهه نخست سال 97 از ماه های بعد روند رو به کاهش معاملات را شاهد بوده ایم.

املاک منطقه 22

به گفته کارشناسان حوزه املاک، در شهر تهران در نیمه سال 97 قیمت ملک با رشد 62 درصدی رو به رو بوده است. این افزایش قیمت که در ابتدا با افزایش معامله از سوی دلالان و سوداگران بازار املاک همراه بود، در ماه های بعد با خروج این سوداگران از بازار با کاهش حجم معاملات مواجه شد. در حال حاضر نیز بازار تاثیر واقعی خود را بر قدرت خرید مردم نشان می دهد و معاملات کاهش چشمگیری نسبت به نیمه ابتدایی سال داشته است.

با توجه به کاهش معاملات املاک اما همچنان قیمت املاک کاهش چشمگیری نداشته است. اگر قیمت املاک همین روند را طی کند با توجه به کاهش قدرت خرید متقاضیان اصلی با رکود همراه می شود. مسئولان دولتی و صنفی در زمینه املاک در تلاش هستند تا با ارائه راهکارهای مختلف از بروز این رکود جلوگیری کنند. رکودی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان به مراتب عمیق تر از رکودهای قبلی خواهد بود.

در این میان اما برخی از کارشناسان معتقدند که در حال حاضر با رکود مواجه نیستیم و شرایط فعلی نوعی کسادی در بازار املاک است. در هر صورت مسئولان باید این رکود یا کسادی بازار املاک را با ارائه بسته های تشویقی برطرف کنند تا شرایط بازار املاک به حالت عادی بازگردد. عادی شدن بازار املاک به کمک بازارهای دیگر خواهد آمد و کل اقتصاد را متحول خواهد کرد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.