سرمایه گذاران با بازار املاک قهر کردند

به گفته رییس انجمن انبوه سازان مسکن، در سه ماهه اول سال جاری با افزایش 60 تا 70 درصدی قیمت ملک مواجه شدیم. این افزایش قیمت تغییر در روند سیاست های اجرایی در بخش املاک از سوی دولت را نیاز دارد. اگر سیاست ها در حوزه املاک تغییر پیدا نکند این افزایش قیمت ملک 200 تا 300 درصد هم احتمال افزایش دارد.

وی بیان کرد در سال های قبل با رکود در بازار املاک مواجه بوده ایم که این رکود سبب کاهش ساخت و ساز و کمبود ملک شده است. در حال حاضر با رونق گرفتن بازار املاک و افزایش زیاد قیمت ملک در ماه های نخست سال 97 شاهد انجام معاملات زیاد بودیم.

با توجه به معاملات صورت گرفته، کمبود عرضه املاک بسیار خودنمایی می کند. در واقع یک علت حاشیه ای گرانی ملک را نیز می توان همین کمبود عرضه دانست. در حال حاضر متقاضیان خرید خانه با کمبود خانه های نوساز با متراژ کم در شهرهای بزرگی مثل تهران رو به رو هستند.

املاک منطقه 22

شرایط حال حاضر بازار املاک گویای ورود آهسته این بازار به رکود دوباره است. رکود اگر دوباره گریبان گیر بازار ملک شود، ساخت و ساز همچنان بی رونق می ماند. گرانی در مصالح و نبود ثبات قیمت سبب می شود تا سازندگان املاک انگیزه برای ساخت ساختمان نداشته باشند.

معمولا در هر دوره ما بعد از رکود در بخش املاک با عرضه کم ملک مواجه شده ایم که سبب افزایش قیمت می شود. در این میان دولت وظیفه دارد تا شراط عادی را به بازار برگرداند. مجتبی بیگدلی رییس انجمن انبوه سازان مسکن بیان کرد که در حال حاضر شاهد هیچ گونه فعالیت ساخت و ساز در قالب طرح های مختلف از سوی دولت نیستیم. وی اعلام کرد که اگر طرح های بخش املاک مانند طرح املاک اجتماعی، املاک حمایتی، املاک امید و احیای بافت فرسوده در حد حرف باقی بماند، مشکلات حوزه املاک را چندین برابر می کند.

این فعال و مسئول عرصه ساخت و ساز املاک اظهار کرد که به طور تقریبی سالانه یک میلیون زوج برای تشکیل خانواده به تهیه ملک نیاز دارند. اگر دولت برنامه ایی در این زمینه نداشته باشد، مشکلات در حوزه املاک بسیار بیشتر از چند ماهه اول امسال رخ خواهد داد. در این میان بخش خصوصی در ساخت املاک نیز حاضر به ساخت ملک نخواهد شد و از تهیه منابع مالی و مصالح را در پیش رو نمی بیند. به نظر می رسد برطرف شدن این مشکل به همت دولت و ارائه بسته های تشویقی ساخت و ساز نیاز دارد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.