وضعیت بازار املاک در 2 ماه پایانی 96، آغازگر تحول در بازار بوده است

در پی تحولات صورت گرفته در قیمت و معاملات املاک مرکز آمار وضعیت و شرایط را به صورت گزارشی مدون از سال گذشته در شهر های مختلف کشور ارائه داده است. این گزارش وضعیت دو فصل پایانی در سال 96 را مشخص می کند.

در این گزارش مرکز آمار میزان قیمت و معاملات در دو فصل پایانی سال گذشته مورد بررسی قرار گرفته است. این گزارش نشان می دهد که در فصل پاییز سال 96 میزان قیمت هر متر مربع ملک معامله شده در شهرهای مختلف کشور به صورت میانگین یک میلیون و ششصد و سی هزار تومان بوده است. این میزان قیمت به نسبت سه ماهه تابستان همان سال 6.2 درصد با افزایش قیمت رو به رو بوده است.

علاوه بر افزایش قیمت میزان معاملات املاک نیز در پاییز 7.7 درصد رشد داشته است. طبق گزارش مرکز آمار عمر تقریبی خانه های معامله شده در فصل پاییز 10 سال بوده است. طبق گزارشات معاملات و قیمت های خرید و فروش زمین و خانه های کلنگی نیز در همین زمان و در مقایسه فصل پاییز با تابستان با افزایش مواجه بوده است.

املاک منطقه 22

در زمستان 96 با افزایش قیمت ها و حجم معاملات با رونق در بازار املاک رو به رو شدیم و در همین زمان قیمت ها به سرعت افزایش داشت. این رشد قیمت ها باعث افزایش حجم معاملات در تهران و دیگر شهرهای کشور شد. قیمت ملک در زمستان در کل کشور 11.9 درصد و حجم معاملات انجام شده 17.3 درصد نسبت به فصل قبل خود با افزایش در بازار رو به رو شد.
با ارائه این گزارشات می توان دلیل گرانی و افزایش حجم معاملات را در بهار سال 97 را شفاف تر بررسی کرد. در این میان شهر تهران چه از لحاظ قیمت و چه از لحاظ حجم معاملات از دیگر شهرهای ایران جلوتر بوده است. در این گزارش سهم تمام استان ها از بیشترین تا کمترین هم مشخص شده است. همچنین این آمارها رشد بسیار شدید قیمت ها و در کنار آن رشد شدید معاملات و خرید و فروش ها را نشان می دهد.
این افزایش قیمت ها و معاملات را می توان هم به دلیل رونق گرفتن بازار املاک پس از چند سال رکود دانست و هم با توجه به وضعیت اقتصادی کشور می توان ناشی از تحولات اقتصادی در حوزه های اقتصادی و سرمایه گذاری کشور دانست. به نظر می رسد اگر امکانات موجود برای رصد لحظه ای بازار املاک وجود داشته باشد می توان نتایج بهتری گرفت و در نتیجه شاهد مشکلاتی که در تابستان امسال ایجاد شد نخواهیم بود.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.