وام بساز بفروش ها در بازار املاک کنسل شد!

در سال های بین 92 تا اوایل ساخت 96 شاهد رکود در بازار مسکن و مخصوصا در حوزه ساخت و ساز بوده ایم. همین مسئله باعث شده تا در حال حاضر با کمبود عرضه مسکن مواجهه شویم. از اوایل سال جاری با موجی از معاملات و سرمایه گذاری در حوزه مسکن رو به رو شدیم که افزایش چشم گیر قیمت را به دنبال داشت. در عین حال با افزایش تقاضا، نبود عرضه نه چندان زیاد خود را به شدت نمایان ساخت.

در این میان برخی از مالکان از کمبود عرضه ملک سوء استفاده کرده و خانه های خود را یا به فروش نمی رسانند یا با قیمت بسیار بالایی حاضر به معامله می شوند. با توجه به این شرایط، خریداران اصلی ملک با مشکل جدی کمبود خانه های نوساز مواجه شده اند.

بانک مسکن که متولی ارائه تسهیلات در بخش املاک است، تصمیم دارد که ارائه تسهیلات خود را در بخش ساخت و ساز هدفمند سازد. این هدف گذاری بانک مسکن به این علت است که ساخت و ساز به صورت هدفمند و برای رفع نیاز مصرف کنندگان واقعی صورت بپذیرد.

خریداران مسکن و عمدتا کسانی که از تسهیلات خرید خانه استفاده می کنند عمدتا از اقشار متوسط جامعه هستند که متقاضی خرید خانه های عمدتا کوچک متراژ هستند. بانک مسکن با هدفمند کردن ارائه تسهیلات ساخت و ساز خود قصد دارد تا الگوی مصرفی املاک را مدیریت کند.

بانک مسکن به گفته رحیمی انارکی در سال جاری تعامل خود را با سازندگان املاک بیشتر کرده است و قصد دارد تا ارائه تسهیلات را به این سازندگان از طریق شناسنامه دار کردن آنها هوشمند سازی کند. این هوشمند سازی سبب می شود تا سازندگان خرد از دایره گرفتن تسهیلات ساخت ساختمان جدا شوند. اغلب سازندگان خرد کسانی هستند که قصد دارند خانه و ملک خود را خراب کنند و یک ساختمان چند طبقه بسازند.

املاک منطقه 22
بانک عامل ارائه تسهیلات در سال های گذشته به تمام این سازندگان خرد هم تسهیلات ارائه می داده و قصد دارد با شناسایی سازندگان بزرگ مسکن، تسهیلات را به گونه ایی ارائه دهد تا این سازندگان کوچک به سازندگان بزرگ مراجعه کرده و ساخت ملک را به آنها واگذار کنند تا امکان استفاده از تسهیلات بانکی زا داشته باشند. کسانی هم که مانند سابق بخواهند به صورت انفرادی ملک خود را بسازند دیگر مشمول تسهیلات ساخت و ساز نمی شوند. این راهکار می تواند به بهبود وضعیت ساخت و ساز در کشور کمک بزرگی کند.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.