افزایش سرسام آور قیمت املاک در 2 دهه گذشته

وقتی نگاه ساده ای به بازار املاک می اندایم، افزایش قیمت ملک یکی از مهمترین معضلات آن است. این افزایش قیمت باعث شده تا بسیاری از خانواده ها حتی فکر خرید املاک را نیز از سر خود بیرون کنند. حتی تسهیلات ارائه شده برای خرید ملک نیز پاسخگو نیست.
این مشکل به مرور و در برخی مواقع با شیب تند ایجاد شده است. بررسی ها نشان می دهد که در 23 سال گذشته، قیمت املاک به طور متوسط بیش از 70 برابر شده است. این میزان رقمی سرسام آور است. کافی است نگاهی به افزایش حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران بیاندازیم تا متوجه شویم که این میزان بسیار ناعادلانه است.

متاسفانه در طی 23 سال گذشته و با توجه به سیاست های غلط هر 3 دولتی که در این دوران بر سر کار بوده اند، شاهد افزایش قیمت ملک بودیم. هرچند در برخی مواقع قیمت ها با شیب ملایم افزایش پیدا می کرد؛ اما در بسیاری از موارد نیز مثل تابستان گذشته یا افزایش قیمت املاک با شیب تند مواجه بوده ایم.
به نظر می رسد در تمامی این سال ها، عدم نظارت بر خرید و فروش املاک و همچنین بازار رهن و اجاره، یکی از مهمترنی دلایل افزایش قیمت در بازار ملک بوده است. موضوع مشابهی که هر بار اتفاق می افتد، حضور و نقش سوداگران در افزایش قیمت است؛ اما هر بار با برخوردهای مقطعی مشکل خاصی از سر راه برداشته نمی شود.

در حال حاضر افزایش بی سابقه قیمت ملک در ایران باعث شده تا بسیاری از افراد که برای خانه دار شدن اقدام کرده بودند، به هدف خود نرسند. بسیاری از خانوارها حتی تسهیلاتی را نیز برای این منظور دریافت کرده بودند که در تابستان گذشته و با مشکلاتی که ایجاد شد، موفق به خرید ملک مورد نظر خود نشدند.
با مرور اشتباهات گذشته و به ویژه تابستان سال جاری، باید درس هایی از بروز مشکلات در این بازار گرفته شود. مسئولان باید با بررسی موشکافانه بازار ملک، گام های موثری در جهت پیشگیری از بروز اتفاقات مشابه بردارند.

املاک منطقه 22

پیگیری این موضوع امر بسیار مهمی است که نقش بسزایی در بهبود اقتصاد کشور دارد. دو وزارت خانه درگیر با بازار املاک یعنی وزارت اقتصاد و وزارت راه و شهرسازی باید با تمام توان و تحلیل افزایش بیش از 70 درصدی قیمت ملک در کمتر از 25 سال، راهکارهایی برای جلوگیری از تکرار آن در 25 سال آینده که کودکان فعلی به سن تشکیل خانواده نزدیک می شوند، داشته باشند.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.