تعداد خانه های خالی در ایران منطقی است

یکی از بزرگترین مشکلات در بازار املاک وجود خانه های خالی است. خانه های خالی ممکن است باعث بروز مشکلات عدیده ای در بازار املاک شوند و به همین علت است که کارشناسان توصیه یم کنند دولت تا جای ممکن از تعداد خانه های خالی بکاهد. در این بین این سوال مطرح است که میزان خانه های خالی در ایران بی سابقه است یا درجهان نمونه های دیگری نیز دارد.

وزیر سابق راه و شهرسازی معتقد بوده که میزان 2.5 میلیون خانه خالی در بازار املاک ایران، در دنیا بی سابقه است و نمونه آن از نظر درصدی وجود ندارد. با همین پیش فرض، عباس آخوندی یکی از دلایل عدم موفقیت ش در حیطه مسئولیت های خود در بازار املاک را به گردن تعداد بالای خانه های خالی و بدون مشتری می اندازد.

در یک بررسی که توسط سایت بلومبرگ انجام شده، نشان می دهد که میزان خانه های خالی در دنیا امری مرسوم است. بر اساس این گزارش، در چین با توجه به جمعیت بسیار بالا و نیاز به گردش طبیعی در بازار املاک و اتفاقا به دلیل پیشگیری از افزایش قیمت ملک، 20 درصد خانه ها خالی است! در واقع در چین از هر 5 واحد مسکونی، 1 واحد خالی وجود دارد. بر اساس این گزارش میزان خانه های خالی در آمریکا، ژاپن و تایوان همگی بالای 12 درصد اعلام شده است.

بر اساس نظر بسیاری از کارشناسان املاک، میزان بین 6 تا 7 درصد خانه خالی برای کشورهای مختلف نیاز است. در واقع هر کشوری نیاز دارد تا در یک آپارتمان 100 واحد، بین 6 تا 7 واحد خالی داشته باشد. این موضوع برای گردش طبیعی بازار و پاسخ به نیاز بازار ضروری است. در صورتی که این میزان خانه خالی وجود نداشته باشد، شاهد افزایش یکباره قیمت در بازار املاک خواهیم بود.

املاک منطقه 22
در ایران 2.5 میلیون خانه خالی وجود دارد. این تعداد خانه خالی به معنای خالی بودن 11 درصد از املاک کل کشور است. 11 درصد در برابر کشورهایی مثل چین، آمریکا، ژاپن و بسیاری از کشورهای دیگر رقم کمتری است. هرچند از استاندارد بیان شده توسط کارشناسان بیشتر است، اما اینگونه نیست که تنها برای ایران این اتفاق افتاده باشد. در نتیجه این بررسی می توان گفت که علت بروز مشکلات در بازار املاک، شاید به میزان کمی مربوط به درصد بالای خانه های خالی باشد؛ اما عدم مدیریت صحیح نیز در بروز این مشکلات بی اثر نبوده است.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.