تسهیلات خرید ملک باید متوازن شود

با توجه به افزایش قیمت شدید املاک در ماه های گذشته، تسهیلات خرید ملک نیز باید افزایش زیاد داشته باشد. در واقع اگر دولت به دنبال کارایی پرداخت این نوع تسهیلات است، نباید آن را رها کند تا مردم را به خرید املاک مختلف تشویق نماید. تسهیلات باید در حد معقولی برای خرید واحدهای آپارتمانی و املاک مختلف قرار داشته باشد.

در سال گذشته با افزایش میزان تسهیلات در انواع مختلف خود، شاهد هماهنگی بین قیمت املاک با تسهیلات ارائه شده بودیم و بسیاری از افراد توانایی خرید ملک با همان تسهیلات را نیز پیدا کرده بودند. به همین علت بود که بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که بازار ملک به سمت رونق پیش خواهد رفت و اثرات آن تا اوایل سال 97 نیز مشهود و هویدا بود. متاسفانه اتفاقات بدی که در بازار اقتصادی ایران افتاد و فعالیت سوداگران بازار ملکف باعث بروز مشکلاتی شد تا این روند ادامه پیدا نکند.

در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت بی سابقه املاک، تسهیلات به هیچ وجه پاسخگوی شرایط فعلی نیست. در نتیجه باید فکری برای هماهنگ شدن قیمت املاک مختلف با میزان تسهیلات نمود. به همین منظور است که کارشناسان بازار املاک معتقدند که اگر دولت می خواهد به شرایط عادی در این بازار دست یابد باید به فکر افزایش مبلغ تسهیلات در کنار افزایش تعداد اقساط باشد.

در واقع با توجه به شرایط اقتصادی، تنها افزایش مبلغ تسهیلات نمی تواند پاسخگوی نیاز خریداران باشد و این اقدام به تنهایی مشوق کاملی برای آن ها نیست. در کنار افزایش میزان مبلغ تسهیلات، بهتر است هم درصد کارمزد وام کاهش پیدا کند و هم بر تعداد اقساط و زمان آن افزوده شود. تنها در این صورت است که می توانیم امیدوار باشیم که تسهیلات خرید ملک با نیاز متقاضیان هماهنگی دارد. این وظیفه ای است که باید دولت و بانک مسکن پیگیری کنند تا هرچه سریعتر به نتیجه مشخصی دست پیدا کنند.

املاک منطقه 22
دولت اگر می خواهد از بروز یک رکود همه جانبه جلوگیری به عمل آورد، باید فکری به حال مشوق هایی برای خریداران واقعی املاک کند. تسهیلات و هماهنگی آن با نیاز مردم، از مهمترین مشوق ها برای خریداران واقعی املاک است که نباید به هیچ عنوان از یاد برده شود. دولت می تواند با تغییرات اساسی در نوع پرداخت و میزان و بازپرداخت تسهیلات، خیلی سریع روند رونق در بازار ملک را تسریع بخشد. امید می رود که با تصمیمات مثبت وزیر جدید راه، این مشکل نیز برطرف شود.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.