املاک ارزان نمی شود

در ماه های اخیر نوسانات بازار ارز و سکه تاثیر مستقیمی بر قیمت املاک داشته و باعث افزایش قیمت ها در بخش املاک تا نزدیک به چند برابر شده است. این افزایش قیمت در بخش املاک پس از سال ها به وجود آمد و نمی توان انتظار داشت قیمت املاک کاهش یابد.

در این راستا جمشید برزگر رئیس انجمن انبوه سازان کشور بیان کرده که افزایش قیمت دلار و سکه باعث شده است تا قیمت مصالح ساختمانی مثل میل گرد و آهن آلات با افزایش 2 برابری همراه شود. این افزایش قیمت باعث می شود که قیمت املاک نیز بالاتر برود و نمی توان انتظار داشت که پس از ثبات قیمت ارز و دلار قیمت املاک نیز کاهش یابد.

در نظر داشته باشید که افزایش قیمت املاک از زمستان 96 آغاز شد و در ماه های اخیر به نقطه اوج خود رسید. حضور سوداگران در این بازار و فعالیت آن ها یکی از دلایل افزایش قیمت املاک بود. این افراد با خرید و فروش های متعدد در زمان کوتاهی باعث بالارفتن قیمت ها شدند. خرید و فروش هایی که کاملا سوری و به هدف بالا بردن قیمت املاک صورت گرفتند.

یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت بازار املاک تزریق نقدینگی ها در این بازار بود. زمانی که بازار املاک رشد قابل ملاحضه ای داشت بسیاری از سرمایه گذاران نقدینگی خود را وارد این بازار کردند تا بتوانند در بخش املاک سرمایه گذاری کنند.

باید توجه داشت که اصلی ترین دلیل رشد قیمت املاک بالا رفتن قیمت ارز و سکه بوده است. این امر موجب شد که پس از سال ها قیمت املاک با افزایش قابل توجهی همراه شود و این بازار از رکودی که چندین سال در آن قرار داشت خارج شود.

با توجه به نکات ذکر شده نمی توان انتظار داشت که قیمت املاک کاهش یابد. با در نظر گرفتن افزایش قیمت مصالح می توان گفت قیمت ساخت تمام شده واحدها با افزایش 2 برابری همراه است و انبوه سازان نمی توانند واحدهای ساخته شده را با قیمت پایین تری ارائه دهند.

همچنین با توجه به این که بازار املاک با گذشت یک دوره چند ماهه وارد رکود شده است و قیمت ها نسبتا ثابت مانده، دیگر نمی توان انتظار کاهش قیمت را داشت.

تنها در صورتی می توان انتظار کاهش قیمت املاک را متصور بود که دولت با ارائه برخی راهکارها باعث ارزانی ملک شود. کاری که به نظر بسیار بعید می رسد و دولت نیز برای آن برنامه خاصی ندارد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.