املاک بازهم گران تر خواهد شد

دبیر کانون انبوه سازان پیش بینی کرده است که بخش املاک رو به ورشکستی است. فرشید پورحاجت بر این باور است که قیمت املاک باز هم افزایش پیدا می کند و نیاز است که دولت برای گرانی مصالح ساختمانی چاره ای بیاندیشند. دولت باید با توجه ویژه به این موضوع از بروز معضل بسیار خطرناک شکلی در بازار املاک جلوگیری به عمل آورد.

فرشید پورحاجت دبیر کانون انبوه سازان در مصاحبه ای اعلام کرد که طی 6 ماه گذشته بازار املاک دچار نوسانات و چالش شده است. دلیل این امر نوساناتی است که از ابتدای سال جاری در اقتصاد کلان کشور به وجود آمده است.

در این نابسامانی اقتصادی مردم برای حفظ ارزش سرمایه خود روی به خرید سکه و ارز آوردند و به دلیل ریسک بالای خرید املاک، سرمایه گذاری در این بخش انتخاب آخر آن ها بوده است.

بخش عمده رکود بازار مربوط به امتناع مالکان از فروش ملک است. از آن جایی که مالکان از قیمت یک ساعت بعد اطلاع ندارند و بازار در نوسان است، مالکان ترجیح می دهند ملک خود را نفروشند تا ارزش آن روز به روز بیشتر شود. در واقع ما با نوعی احتکار نامحسوس املاک مواجه هستیم.

پیش بینی می شود که قیمت املاک همچنان روبه افزایش خواهد بود؛ مگر اینکه وزارت صمت با اتخاذ تدبیری مناسب و اجرایی کردن آن سونامی افزایش قیمت مصالح ساختمانی را کنترل کند. همچنین صنایع مادر کشور بدون توجه به منافع ملی اقدام به افزایش قیمت می کنند. به عنوان مثال حالا که قیمت دلار 3 تا 4 برابر شده است قیمت فولاد نیز 4 برابر شده و هیچ نظارتی بر روی این مسئله وجود ندارد.

به دلیل وجود قوانین دست و پا گیر بخش تولید با مشکل مواجه است و حدود 5 سال است که کانون انبوه سازان به عنوان بخش تولید این مشکلات را به مجلس انعکاس داده است اما توجهی به آن نمی شود. پورحاجت بر این باور است که اقدامات نظارتی مانند دریافت مالیات نتیجه مناسبی ندارد و دولت و مجلس باید به دنبال ایفای نقش تسهیل گری باشند که تاکنون این انتظار برآورده نشده است.

پورحاجت همچنین تاکید کرد که بیش بینی می شود بخش تولید املاک رو به ورشکستگی است. طی 6 ماه گذشته حدود دو سوم از سرمایه تولید کنندگان از بین رفته است و یک رکود تورمی در انتظار بازار املاک خواهد بود. از دولت انتظار می رود که برای این مشکل نیز چاره ای بیاندیشد و طرح هایی را ارائه دهد تا با اجرای آن مشکلات پیش روی تولید کنندگان املاک از بین برود.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.