طرح مالیات بر عایدی اعلام وصول شد

خوشبختانه پس از مدت ها انتظار شاهد اتفاقی مثبت برای برطرف شدن مشکلات بازار املاک بودیم. طرح مالیات بر عایدی سرمایه در بخش املاک با اهداف بزرگی از جمله حمایت از قشرهای متوسط و آسیب پذیر جامعه، کاهش نوسانات در بازار مهم املاک، پیشگیری و سد کردن نقش سوداگران در حیطه املاک و موارد مختلف دیگر، با امضای 117 نماینده از مجلس شورای اسلامی، تقدیم مجلس شده و اعلام وصول گردید.

اعلام وصول این طرح در 7 شهریور انجام شده است و امید می رود هرچه سریعتر برای بررسی در صحن علنی مورد توجه قرار گیرد. در صورت انجام صحیح این طرح، بسیاری از مشکلات بازار املاک برطرف خواهد شد. البته باید دید تا چه میزان این طرح به درستی اجرایی خواهد شد.

در متن این با اشاره به اصل 31 و 34 قانون اساسی و بند 5 سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی در بخش مسکن، دلایل طرح ریزی این طرح که در بالا نیز به آن اشاره کردیم مطرح شده است. این مقدمه کمک می کند تا طرح خیلی سریعتر مورد توجه واقع شود. در واقع هدف اصلی این طرح جلوگیری از افسارگسیختگی بازار املاک و قانونمندتر شدن آن است.

10 تبصره مختلف در این طرح وجود دارد که همگی برای دقیق تر اجرا شدن آن تعبیه شده اند. توضیح دقیق کلمات و جملاتی که در این طرح آمده کمک می کند تا مجری به بهترین شکل ممکن آن را اجرایی کند. برای مثال در تبصره 1 این طرح آمده است که عایدی سرمایه املاک عبارت است از ما به التفاوت قیمت خرید و قیمت فروش. همین موضوع می تواند بسیاری از موضوعات این طرح را برای عموم افراد به ویژه صاحبان املاک مشخص کند.

همچنین نرخ این مالیات پس از اجرایی شدن، در سال اول اجرا 5 درصد درسال دوم 10 درصد، در سال سوم 15 درصد و از سال چهارم به بعد 20 درصد خواهد بود. همچنین در یکی از تبصره ها موارد معاف از مالیات مشخص شده است تا به صورت دقیق این مورد نیز مشخص شده باشد.

یکی از مواردی که زین پس و بعد از اجرایی شدن این طرح باید رعایت شود، مشخص شدن ملک اصلی و غیر اصلی است. در نقل و انتقال املاک مسکونی لازم است که فروشنده قبل از معامله تعیین کند که ملک مورد معامله، ملک مسکونی اصلی وی است یا خیر! با همین کار ساده از بروز بسیاری از سوداگری ها جلوگیری خواهد شد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.