اهمیت احیای بافت فرسوده

امروزه یکی از فعالیت های مهم در عرصه ساخت و ساز و مسکن احیای بافت های فرسوده شهری است. این امر یکی از مسائلی است که باید برنامه جامعی برای تبیین شود. احیای بافت های فرسوده نیاز به یک برنامه جامع و کامل دارد که باید توسط مسئولان مشخص شود.

از آنجایی که این مسئله تنها یک مسئله عمرانی نیست و یک فرآیند اجتماعی نیز محصوب می شود، برای این که بتوان در این امر موفق شد، باید در ابتدا افراد ساکن در چنین بافت هایی را نسبت به فرآیند مورد نظر آگاه کرد و سپس به بخش عمرانی آن پرداخت

روش های تهاتری

استفاده از این روش برای بازسازی، بهسازی یا نوسازی بسیار موثر است زیرا برنامه خاص و جامعی را به ما ارائه می دهد. براساس آن احیای بافت های فرسوده به روش محله محور انجام می شود. به عنوان مثال در ابتدا تولید در مقیاس 100 واحد آغاز می شود و این واحد ها را به افرادی واگذار می کنند که در آن محله ملک خود را تخلیه کرده اند. پس از احیای بناهای مشابه واحدها را برای تهاتر با محله های بعدی در اختیار می گیرند.

در حال حاضر در بعضی از قسمت های شهر تهران از این روش برای احیای بافت های فرسوده استفاده می شود. این نوع روش قابلیت استفاده در تمامی محلات و شهرها را دارد و به همین علت می توان آن را برای شهرهای دیگر نیز مورد استفاده قرار داد. مسئولین در تلاشند تا با بهره گیری از برنامه ها و روش هایی نظیر تهاتری، بتوانند در امر مسکن و احیای بافت های فرسوده به موفقیت های بزرگی دست پیدا کنند.

نکات مهم در احیای بافت های فرسوده

یکی از نکاتی که در بازسازی بافت های فرسوده بسیار مهم است از بین بردن و یا تعطیل کردن کارخانه های موجود در بافت فرسوده است. باید در نظر داشته باشید که بازسازی شهری اگر در هر محله یا مسیری قرار بگیرند ما را برای رسیدن به اهداف با مشکل مواجه می کنند. یکی از مشکلات هم همین کارخانجاتی است که عموما در بافت های فرسوده قرار گرفته اند و باید حتما از آن منطقه خارج شوند.

همچنین یکی دیگر راه های جلوگیری از به وجود آمدن بافت های فرسوده صنعتی کردن ساختمان است. این روش به دلیل اینکه می تواند استانداردهایی نظیر سرعت، محیط زیست، کیفیت و… را به ساختمان ها بدهد مانع به وجود آمدن و یا بازآفرینی بافت های فرسوده می شود.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.