مشکلات طرح مالیاتی املاک

طی سال های اخیر بیشتر تسهیلات بخش مسکن حذف شده است و این امر باعث به وجودن آمدن مشکلاتی برای انبوه سازان مسکن می شود. با این حال نکته اینجاست که چرا افراد باید تحت عناوین مختلف مالیات هایی را بپردازند؟

باید این را در نظر داشته باشیم که امروزه مسکن به عنوان یکی از تاثیر گذارترین عوامل در اقتصاد کشور به شمار می آید. به همین علت باید در رشد صنعت ساختمان بکوشیم تا بتوانیم نیاز افراد جامعه را به طور کامل پاسخگو باشیم.

در سال های گذشته تا به امروز ارگان های مختلف اقدام به گرفتن مالیات در شکل های گوناگون کرده اند. به عنوان مثال تحت پوشش عوارض، مالیات و… وجوهی را از سازندگان و انبوه سازان گرفته اند. این امر باعث نوسان و بالا رفتن قیمت مسکن می شود. همچنین با بالا رفتن قیمت ها توانایی و قدرت خرید مردم کمتر می شود و در نتیجه هر شخص نمی تواند نیاز اولیه خود که مسکن است را تهیه کند.

یکی از مواردی که نسبت به آن نقدهای بسیاری وارد می شود عدم شفافیت مالیات گرفتن در حوزه مسکن است. باید در نظر داشته باشید که وجود شفافیت در این زمینه جزو ملزومات است. با استفاده از شفافیت مالیاتی می توان اقدام به سیاست گذاری جدید کرد و به طور دقیق ابزارهای مالیاتی جدید را به وجود آورد.

اخذ مالیات بر عایدی مسکن یکی از روش های قدیمی به شمار می آید که در کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار گرفته است. البته بین ما و کشورهای پیشرفته تفاوت های فراوانی وجود دارد به ویژه در بخش اقتصادی این تفاوت ها بیشتر مشخص می شود. کشورهای پیشرفته دارای ثبات اقتصادی هستند و همین موضوع به اجرایی کردن چنین قوانینی کمک می کند. این سیاست گذاری ها و ابزارهای مالیاتی لازمه چنین کشورهایی است.

این در حالی است که در کشور ما ثبات اقتصادی وجود ندارد و در بخش مسکن نیز با مشکلات بسیاری روبرو هستیم. پس در نتیجه الگوبرداری از روش های دریافت مالیات از کشورهای پیشرفته و استفاده آن در کشور ما کاری اشتباه و بدون رعایت اصول است. باتوجه به این امر که در حال حاضر قیمت ها در بازار مسکن رو به افزایش است اما باز هم اجرای چنین سیاست های مالیاتی می تواند بازار مسکن را دچار آشفتگی کند و خرید و فروش و همچنین ساخت و ساز را با مشکل مواجه سازد. باید با بومی سازی چنین طرح های بین المللی به فکر اجرایی کردن قوانین نوین و کارآمد در ایران باشیم

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.