اهمیت ثبت قرارداد اجاره در دفتر املاک

ثبت قرارداد اجاره در دفتر املاک، یکی از مهم ترین اقداماتی است که باید به ویژه در شرایط فعلی مورد توجه قرار گیرد. با توجه به قوانین ایجاد شده در هفته های گذشته، به نظر می رسد عدم ثبت قرارداد اجاره در دفتر املاک به ضرر هر دو طرف قرارداد باشد. در واقع هم مالک و هم مستأجر برای جلوگیری از برخی مشکلات قانونی و همچنین رسیدگی به برخی مشکلات در آینده، باید اقدام به ثبت قرارداد اجاره نمایند.

به نظر می رسد به دلیل برخی مشکلات مثل محدود بودن ساعت کار دفتر اسناد و زمان های خاصی که این دفاتر برای ثبت قرارداد اجاره فعالیت می‌ کنند، توجه به این موضوع کم رنگ شده است. همچنین روالی که برای ثبت قرارداد اجاره وجود دارد باعث شده تا بسیاری از افراد علاقه ای برای مراجعه به دفتر املاک برای ثبت قرارداد اجاره نداشته باشند.

نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که هزینه هایی که برای پیدا کردن محل اجاره از مستأجر و یا پیدا کردن مستأجر برای مالک توسط مشاوران املاک گرفته می شود، باعث شده تا بسیاری از مالکان و مستأجران به صورت غیر رسمی قرارداد بسته و قرارداد اجاره ملک را در دفتر املاک به ثبت نرسانند.

این موضوع مشکلات بسیار زیادی دارد. مهم ترین مشکلی که می توان به آن اشاره کرد، این است که افراد در صورت بروز مشکل هیچ راهکار قانونی برای شکایت ندارند. در واقع ثبت قرارداد در دفتر املاک می تواند از حقوق هر دو طرف قرارداد حمایت کند تا در صورت بروز مشکل، قانون میانجی مشکل آنها باشد.
از جمله مواردی که ممکن است در بین مالک و مستأجر به وجود آید، این است که مستأجر نخواهد پس از اتمام قرارداد خود، ملک خود را تخلیه کند.

مشکلی که به وفور اتفاق افتاده و مالکان با آن دست و پنجه نرم کرده اند. در این صورت است که اگر اجاره نامه در دفتر املاک به ثبت رسیده باشد، مالک می تواند شکایت کرده و ظرف مدت یک هفته توسط شورای حل اختلاف به هدف خود دست یابد. همچنین در صورتی که مستأجر اعتراضی داشته باشد، با مراجعه به شورای حل اختلاف یا مراجع ذی صلاح می‌ تواند شکایت خود را پیگیری کند.

در صورتی که قوانین پیشنهاد شده توسط دولت مبنی بر اخذ مالیات از خانه های خالی و یا محدود شدن افزایش نرخ اجاره بها به ۱۰ درصد در هر سال اجرایی شود، حتما لازم است که قرارداد اجاره در دفتر املاک به ثبت برسد. همچنین با توجه به معاف شدن مالکینی که اقدام به عقد قرارداد دو سالانه اجاره می کنند، انگیزه برای ثبت اجاره نامه در دفتر املاک افزایش می یابد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.