مالیات برای حذف سوداگران بازار املاک

نوسان قیمت و ایجاد شوک در بازار مسکن عوامل بسیاری دارد، یکی از این عوامل وجود سوداگران در بازار املاک است. خرید مسکن توسط افراد به منزله استفاده از آن به عنوان سرپناه است، اما بعضی با خرید و فروش املاک در مدت زمان کوتاهی به سودهای کلانی می رسند. بررسی ها نشان می دهد که دلیل اصلی نوسان قیمت و حبابی بودن آن وجود سوداگران است.

شوک هایی که در بازار مسکن پدید می آید می تواند خسارات سنگینی بر پیکره کشور و اقتصاد ملی وارد کند. باید در نظر داشته باشید که اگر این سوداگران متوقف نشوند، می توانند ضربه سنگینی را به بازار مسکن و املاک کشور وارد کنند.

در نوسان قیمت ها مالکان به سودهای بسیاری می رسند ولی افراد مستاجر با بالارفتن قیمت اجاره ها رو به رو خواهند شد. پس می توان به این نتیجه رسید که نوسان قیمت و حبابی بودن قیمت بازار املاک تنها به قشر متوسط و ضعیف جامعه آسیب می رساند.

در بیشتر مواقع سیاستی وجود ندارد تا بتواند جلوی این گونه شوک ها و نوسانات قیمت را بگیرد، اما برای کاهش این موضوع از ابزاری نظیر مالیات استفاده می شود که شاید در کاهش این امر موثر باشد. اما به طور کلی اخذ مالیات هم نمی تواند چنین مشکلاتی را به شکل کامل در بازار املاک از بین ببرد.

اهدافی که به نظر برخی از کارشناسان با استفاده از روش مالیات بر عایدی سرمایه می توان به آن ها رسید به شرح زیر است.

1-استفاده از این روش می تواند به رشد همراه با ثبات در بلند مدت کمک کند.
2- این روش می تواند نوسانات و شوک های وارده بر بازار مسکن را کاهش دهد و افراد را به سرمایه گذاری در حد کفایت تشویق کند.
3- با استفاده از این روش می توان رشد حبابی قیمت ها را تا حد زیادی کاهش داد و نوسانات بازار مسکن را از بین برد.
4- همچنین استفاده از آن می تواند کمک شایانی در تامین مسکن به افراد کم درآمد کند.
5- استفاده از این ابزار می تواند باعث کاهش اختلاف طبقاتی یا حداقل حفظ آن شود.
6-تحقق و به ثمر رسیدن برنامه های توسعه بخش مسکن
7- این روش می تواند به تثبیت قیمت های اجاره کمک فروانی کند.

بررسی نشان داده است که استفاده از ابزار مالیات می تواند در از بین بردن شوک های قیمتی در بازار املاک موثر باشد. این روش در کشورهای دیگر اجرا شده و با موفقیت در کنترل معاملات املاک رو به رو شده است.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.