بازار املاک؛ رشد قیمت خیر، رکود آری!

در ماه های اخیر اتفاقات زیادی در بازار املاک اتفاق افتاده است. اتفاقاتی که شاید هیچ کس انتظار بروز آن ها را نداشت. در نتیجه عدم پیشبینی چنین شرایطی باعث بروز بحران های شدید در بازار املاک شد. رهن و اجاره ها به ناگاه در فصل نقل و انتقالات که فصل تابستان است افزایش پیدا کرد و عده زیادی توانایی تمدید قرارداد رهن و اجاره آپارتمانی که سال ها در آن زندگی کرده بودند را نداشتند.

قیمت ملک و املاک نیز به ناگاه افزایش چشمگیری پیدا کرد.
شرایط به وجود آمده حاصل شرایط وخیمی است که در بازارهای اقتصادی ایران به ویژه در بازار ارز و طلا به وجود آمد. البته بی توجهی به بازار مسکن و رها کردن آن در شرایط حساسی که باید توجه بیشتری به آن می شد نیز از دلایل ایجاد بحران در بازار املاک بوده است.

در حال حاضر و پس از نشست غبارهای موجود در بازار املاک و ترکیدن برخی حباب ها به ویژه حباب اجاره بها و رهن آپارتمان، شرایط به سکون رسیده است. قیمت های افزایش یافته در ماه های گذشته تنها کمی کاهش پیدا کرده و به ثبات رسیده اند. دیگر خبری از رشد قیمت نیست و به نظر می رسد تا مدت ها نیز خبری از رشد قیمت املاک نباشد.

مشکل فعلی اما رکودی است که به نظر کارشناسان ممکن است به مراتب سخت تر از رکود سال های قبل باشد. طبق پیش بینی های صورت گرفته، رکود پیش رو با توجه به افزایش قیمت های سرسام آوری که بعید می رسد کاهش پیدا کند، ممکن است چندین سال در بازار املاک پا بر جا باشد.

دولت در شرایط فعلی برای نجات بازار املاک باید به دنبال راه چاره باشد. به نظر می رسد اگر دولت بتواند به بخش های مختلف فعال در بازار املاک کمک کند، بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد و دیگر خبری از یک رکود چند ساله نخواهد بود. با توجه به اینکه دولت به عنوان متولی اصلی بازار املاک شناخته می شود، باید با تمام قوا به این بازار پیچیده وارد شده و برای تحرک هرچه بیشتر آن تلاش کند.

مسئولان دولتی خوب می دانند که اگر بازار املاک به سمت رکود دوباره پیش برود، تمامی زحمات آن ها در دولت به هدر خواهد رفت. علاوه بر این تلاش های دولت می تواند بازارهای مختلفی را فعال کند. بازار مسکن و املاک به عنوان یک رکن اساسی در اقتصاد ایران شناخته می شود و دولت با اصلاح شرایط آن می تواند شرایط مناسبی را در کشور رقم بزند.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.