بازار پر فراز و نشیب اجاره املاک در تابستان

در ابتدای سال جاری با جهش در قیمت املاک، بازار اجاره تابستان بسیار داغی را پشت سر گذاشت. افزایش قیمت ها سبب شد تا مالکان اجاره بهای خود را افزایش دهند و مستاجران نیز خانه های مناسبی با قیمتی که در توانشان باشد را سخت پیدا کنند.

در شهر تهران آمار مهاجرت اجاره نشینان به شهرهای اطراف افزایش یافت. برخی از مستاجران نیز شانس تمدید قرارداد اجاره خود را به دست آورند و برخی نیز به صورت غیر رسمی اقدام به تمدید اجاره کردند. این تابستان با کاهش 63 درصدی حجم قراردادهای اجاره رو به رو بوده ایم که رقم بسیار خیره کننده ای در بازار املاک به حساب می آید.

طبق گزارشات و آمارهای بانک مرکزی، میزان مبلغ اجاره بهای املاک در شهر تهران به طور متوسط 14 درصد رشد داشته است. در کنار این آمار باید به مناطق پر مصرف و پر طرفدار نیز اشاره کرد که اجاره املاک بسیار بالاتر از 14 درصد بوده است. این آمارها نشان از وضعیت نامتعادل مبلغ اجاره بها دارد.
مستاجران شهر تهران در تابستان امسال به دو گروه تقسیم شدند. برخی مستاجران که با وجود گرانی ها توان پرداخت اجاره داشتند و قراردادهای اجاره املاک محل سکونت خود را تمدید کرده اند.

برخی نیز توان پرداخت اجاره بها با قیمت های قبل را داشتند؛ در نتیجه در مواجهه با افزایش قیمت اجاره بها و قیمت های جدید یا ناچار به مهاجرت به بیرون از تهران و یا مناطق پایین تر شدند و یا اینکه به تمدید قرارداد املاک با افزایش 10 تا 30 درصدی قیمت اجاره تن داده اند.

در حال حاضر که از فصل داغ نقل و انتقالات عبور کردیم و مستاجران ناچار به اجاره املاک با قیمت های بالا و یا مهاجرت شده اند و آمارها حاکی از کاهش بسیار زیاد جا به جایی ها است، مالکان با شروع فصل پاییز نرخ اجاره بهای املاک خود را کمی تعدیل کرده اند. در واقع با کاهش متقاضیان اجاره املاک در فصل پاییز، همانند سال های گذشته اجاره بها تعدیل می شود؛ هرچند هنوز هم قیمت اجاره بها بالاست.

املاک منطقه 22
در ماه نخست تابستان تعداد 10 هزار و 385 فقره قرارداد اجاره در شهر تهران به ثبت رسیده است. در حالی که تیرماه سال گذشته 13 هزار و 893 فقره قرار داد به ثبت رسیده بود. مقایسه ماه های دیگر تابستان امسال با سال قبل نیز نشان از کاهش ثبت قراردادهای اجاره بها دارد. از این آمارها می توان نتیجه گرفت که در شهر تهران مهاجرت معکوس در تابستان امسال بسیار چشمگیر بوده است.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.