کپی برداری از دیگر کشورها، مشکل بازار املاک

بازار املاک در سال جاری با افزایش قیمت و افزایش معامله خیلی ها را به رونق گرفتن بعد از چندین سال رکود خوش بین کرد. با گذشت مدت زمان کوتاهی، دلالان و سودجویان و کسانی که دید سرمایه ای به بازار املاک دارند، اقداماتی انجام دادند که این بازار رونق گرفته دوباره با کاهش معامله رو به رو شد.

یکی از کارشناسان فعال حوزه املاک در رابطه با شرایط فعلی بازار ملک و سیاست های پیشنهای دولت گفت که برخی از مسئولان رفع مشکل بازار املاک را در الگوبرداری از کشورهای پیشرفته می دانند. وی در رابطه با الگو برداری از کشورهای پیشرفته بیان کرد که این اقدام شدنی نیست.

املاک منطقه 22
طبق گفته این کارشناس کشورهای پیشرفته دنیا مانند آمریکا مشکلاتی شبیه با مشکلات ما را ندارند در نتیجه نمی توان از روی آن ها الگوبرداری کرد. در کشور آمریکا از طریق تسهیلات 90 درصد هزینه ملک یا زمین به متقاضی داده می شود و به صورت اجاره به شرط تملیک هزینه تسهیلات به دولت باز می گردد.
ایرج رهبر روند واگذاری تسهیلات در کشورمان را بسیار سخت دانسته و معتقد است بانک مرکزی در دادن این حد از تسهیلات به همه متقاضیان با مشکل منابع مالی رو به رو است.

به دلیل افزایش مبلغ تسهیلات، قطعا بازپرداخت آن در چندین سال نیز بسیار سخت خواهد بود و کمتر کسی از عهده آن بر می آید. بحث مهم در این مدل از تسهیلات نیز این است که قیمت املاک نیز افزایش پیدا نکند. وی عملی کردن برنامه ها و سیاست های کشورهای پیشرفته را در کشور ما عملی ندانست چرا که ملک در کشور ما در رده دیگر بازارهای سرمایه ای همانند طلا و ارز قرار دارد.

ایرج رهبر بر این باور است که پیاده سازی سیاست های دیگر کشورها را باید با اقتصاد کلان کل کشور خودمان مقایسه کنیم تا به نتایج منطقی برسیم. در کشور ژاپن سود نرخ تسهیلات خرید املاک 4 درصد است در حالی که در ایران نرخ سود تسهیلات در کمترین حالت 18 درصد است.

این مشکلات حاکم بر بخش املاک و سیاست های پولی و بانکی کشور باعث می شود تا رکود همچنان در بخش املاک باقی بماند و دولت با اجرای سیاست های کوچک همچنان نتواند مشکل بخش املاک را حل کند. دولت ها در طی سالیان نتوانسته اند بخش املاک و مستغلات را از دست دلالان خارج کنند و همین مسئله در کنار دیگر مشکلات، مانعی بر سر راه خروج املاک از رکود است.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.