رقابت املاک قدیمی با املاک نوساز

در خرید یک ملک همیشه عمر ساختمان و یا خانه بر روی قیمت آن تاثیر گذار است. عمر ساختمان هر چقدر بیشتر باشد، قیمت آن ارزان تر است. در این میان خانه هایی که چند سال بیشتر از عمرشان نگذشته هم قیمت مناسب تری دارند. در مقابل خانه های نوساز و کم سن و سال هم هزینه تعمیرات خیلی کمی دارند.
در حال حاضر در شهر تهران ملک هایی با عمر ساخت 11 تا 15 سال بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد. در شرایط به وجود آمده در حوزه املاک و گرانی های آن، متقاضیان به دنبال خانه هایی با چند سال ساخت هستند و همین باعث شده تا نرخ تورم خانه های چند سال ساخت در شهر تهران از خانه های نوساز نیز بیشتر شود.

املاک منطقه 22

طبق آمارها در شهر تهران شاهد التهاب قیمت بر روی ملک هایی با چند سال ساخت هستیم. این التهاب قیمتی به دلیل افزایش قیمت این گروه از املاک است. در شهر تهران خانه های نوساز در سطح گسترده عرضه نمی شوند و در این بخش با کمبود عرضه مواجه هستیم. در واقع خانه های نوساز سهم کمی در حجم معاملات چند ماه اخیر داشته اند.

بیشتر حجم معاملات املاک در رده سنی 5 سال ساخت به بالا و رده سنی 11 تا 15 سال ساخت بوده است. در حال حاضر با افزایش قیمت ها و نبود گزینه های خوب برای انجام معاملات متقاضی خانه های قدیمی نیز بیشتر شده است. در این بین همچنان نبود خانه های نوساز کافی در شهر تهران معضل اصلی بازار املاک است. کمبود املاک مسکونی در تهران باعث بروز چنین مشکلاتی شده که ممکن است در ماه های آتی وضعیت بدتری نیز به وجود آید.

طبق گزارشات در مرداد ماه خانه های قدیمی و سالخورده بیشترین رشد قیمت ماهیانه را به خود اختصاص داده اند. در مردادماه خانه های قدیمی به نسبت تیرماه 13 درصد رشد داشته است. در تابستان به دلیل افزایش یافتن قیمت املاک و کاهش قدرت خرید متقاضیان خرید خانه به سمت و سوی املاک چند سال ساخت رفته و همین امر سبب کاهش تورم ماهیانه ملک های نوساز شد. در مقابل روند تورم خانه های چند سال ساخت افزایش داشته است.

در حال حاضر خانه های نوساز و سالخورده در رقابت معاملاتی قرار گرفته اند؛ اما کمبود ملک های فروشی در هر دو حوزه و وجود متقاضی برای آن سبب کاهش حجم معاملات شده است. دولت باید هرچه سریعتر برای تامین ملک مورد نیاز راهکاری در نظر بگیرد تا این مشکلات در سال های آتی به بحران شدیدتری تبدیل نشود.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.