برطرف شدن مشکل اجاره بها نیاز به همکاری همه دستگاه ها دارد

در حال حاضر بازار املاک دارای مشکلات فراوانی است که به نظر می ‌رسد برطرف کردن این مشکلات نیاز به همیاری همه دستگاه‌ ها دارد. یکی از بزرگترین مشکلات بوجود آمده در بازار مسکن و املاک بالا رفتن نرخ اجاره بها است. اجاره بها به عنوان یکی از مهمترین سهم های مالی زندگی افراد متوسط و فرودست جامعه محسوب می‌ شود. بالا رفتن آن یعنی فشار بیشتر به این قشر ضعیف که در هزینه های جاری زندگی خود با مشکلات زیادی مواجه هستند.

به همین علت به نظر می رسد توجه به این مشکل یعنی برطرف کردن حباب قیمتی در اجاره بها می تواند در اولویت کارهای اقتصادی دولت قرار گیرد. در حال حاضر بالا رفتن قیمت اجاره ‌بها باعث شده تا سفره بسیاری از افراد کوچکتر شود؛ به ویژه کارمندان و کارگرانی که حقوق ماهیانه بسیار پایینی دارند. در نتیجه زندگی این افراد به مراتب سخت تر شده و نیازهای اولیه آنها در زندگی تامین نخواهد شد.

مشخص است که در بخش خرید املاک نیز مشکلات زیادی وجود دارد؛ اما افرادی که اجاره نشین هستند آسیب پذیرتر بوده و ممکن است به سادگی زندگی آنها دچار اختلال شود. به نظر می‌رسد همیاری دستگاه‌ های مختلف در این زمینه می تواند راهگشای بسیار مناسبی باشد.

دستگاه هایی که هر کدام بخشی از بازار املاک را به خود اختصاص داده اند باید با احساس مسئولیت وارد شرایط اجاره بها شوند و از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری کنند. با توجه به اینکه بسیاری از مستاجران چاره ای جز قبول کردن نرخ اجاره بهای تعیین شده توسط موجر را ندارند، به نظر می رسد این امر یک موضوع اساسی است که باید از طریق بالادست اصلاح گردد.

برخی از کارشناسان بازار املاک بر این باورند که با توجه به بالا رفتن قیمت ارز، طلا و بسیاری از موارد دیگر در بازار، مالکان املاک قیمت اجاره بها را بالا برده اند و این موضوع طبیعی به نظر می‌ رسد. مالکان با توجه به بالا رفتن هزینه های زندگی خود دوست دارند اجاره بیشتری از مستاجران دریافت نمایند.

مشخص است که کلید حل این مشکل در دستان دولت است و با تدبیر می‌ توان مشکل به وجود آمده را برطرف نمود. هر چند ورود سازمان تعزیرات حکومتی می ‌تواند بسیاری از مشکلات را در زمینه معاملات سوری و بالا بردن میزان اجاره بها به نحو غیرقانونی برطرف کند؛ اما بدون این ابزار نیز می ‌توان با تدبیر درست و قوانین شفاف بسیاری از مشکلات را برطرف کرد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.