جهش قیمت عامل ناکامی رونق املاک

در ماه های اخیر افزایش قیمت دلار و سکه باعث بالا رفتن قیمت املاک شد و این امر با مشکلاتی نیز همراه بود. این جهش قیمتی در بازار املاک باعث شد تا پای مصرف کنندگان اصلی از این بازار خارج شود و افرادی مثل دلالان وارد آن شوند. این عوامل دست به دست هم دادند تا بازار املاک از رونق بیافتد.

از رونق افتادن مسکن و خرید و فروش املاک می تواند ضربه های مهلک بیشتری به اقتصاد کشور وارد کند.
میانگین تورم بازار املاک تهران در تیرماه امسال نسبت به تیر ماه سال گذشته حدود 55 درصد بوده است که با توجه به بالا بودن قیمت یک واحد مسکونی، افزایش قابل توجهی به شمار می آید. باید در نظر داشته باشیم که افزایش بی رویه قیمت در این بازار باعث می شود که متقاضیان اصلی املاک قادر به تامین هزینه خرید مسکن مورد نظر خود نباشند و زمان زیادی از تقاضای آن ها بگذرد.

در حالی که رونق بازار املاک را همین درخواست ها افزایش می دهند و در صورت پایین آمدن در خواست مصرف کنندگان واقعی بازار املاک از رونق خود خواهد افتاد.

رشد واقعی املاک وابسته به رشد تعداد معاملات است. رونق شامل چهار حوزه اعم از قیمت، سرمایه گذاری، تولید و تعداد معاملات است و این تنها قیمت نیست که با افزایش آن بخش های مختلف با رونق همراه شوند. در حال حاضر بازار املاک تنها با رشد قیمت همراه بوده است.

روند موجود در بازار املاک به گونه ای است که احتمال رشد قیمت تا اواخر سال نیز وجود دارد که این امر موجب از بین رفتن رونق در این بازار خواهد شد. تمامی این عوامل باعث خروج سرمایه گذاران و انبوه سازان از بخش املاک می شود و یا سرمایه گذاری خود را متوقف می کنند تا دچار خواب سرمایه نشوند.
زمانی که تقاضای سرمایه ای متوقف شود، تولیدات بازار املاک نیز بدون تقاضا می ماند و سازندگان به دلیل نبودن سرمایه در گردش دیگر در صنعت ساختمان سرمایه گذاری نخواهند کرد.

این امر نیز باعث می شود که تولیدات املاک کاهش یابد. کاهش تولیدات املاک و از بین رفتن تقاضای مصرف کنندگان یکی از عوامل افزایش قیمت به شمار می آید که تمامی این موارد باعث از بین رفتن رونق در بازار املاک خواهد شد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.