خرید مسکن با وام بانکی

امروزه خرید خانه به دغدغه بسیاری از افراد تبدیل شده است.یکی از کار هایی که برای کمک به کسانی که قصد خرید خانه را دارند تعبیه شده گرفتن وام است. وام ها انواع مختلفی دارند که با توجه به شرایط شما ،قادر به استفاده از ان ها هستید،اگر در فکر گرفتن وام هستید بهتر است هر چه سریع تر اقدام کنید زیرا باید مدتی در نوبت باقی بمانید و ممکن است در این مدت خانه مورد علاقه خود را از دست بدهید .

وام‌های مسکن به دو گروه تقسیم می‌شود: وام‌هایی که افراد با خرید اوراق ممتاز از بازار بورس دریافت می‌کنند و وام‌هایی که از محل صندوق پس‌انداز مسکن پرداخت می‌شود.

شرایط گرفتن وام‌های مسکن در نحوه پرداخت، زمان انتظار و سود بازپرداخت متفاوت است. هر دو گروه این وام‌ها با شرایط مختلف به زوج‌ها و انفرادی پرداخت می‌شود. در ادامه انواع و شرایط گرفتن وام‌های مسکن را معرفی می‌کنیم تا به شما در انتخاب وام مناسب کمک کنیم.
۱)وام های اوراق دار: برای وام های مربوط به خرید اوراق ممتاز در بازار سرمایه ، متقاضی باید اوراق مربوطه را حتما خریداری کند به این ترتیب که برای هر پانصد هزار تومان یک برگ اوراق نیاز داریم و قیمت هر برگ اوراق در حال حلضر تقریبا هفتاد و پنج هزار تومان بوده و مثلا برای وام هفتاد میلیونی باید تا صد و چهل برگ اوراق خریداری شود که هزینه آن حدود ده میلیون تومان می باشد و با خرید این اوراق دیگر نیازی به در انتظار ماندن برای دریافت وام نمیباشد و بعد از خرید اوراق اقدامات لازم انجام می پذیرد.

با توجه به آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار سقف پرداخت وام‌های مسکن از محل خرید اوراق برای هر نفر تا ده میلیون تومان افزایش یافته و به این شکل است که به صورت انفرادی در شهر تهران تا هفتاد میلیون تومان، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای دویست هزار نفر جمعیت تا شصد میلیون و سایر مناطق تا پنجاه میلیون تومان قابل پرداخت می باشد. وام که برای زوجین درنظر گرفته شده در تهران تا صد و بیست میلیون، مراکز استان و شهرهای بالای دویست هزار نفر جمعیت تا صد میلیون و سایر مناطق تا هشتاد میلیون تومان می باشد و سود این تسهیلات حدود ۱۷.۵ درصد است. زمان بازپرداخت آن حداکثر ۱۲ سال و امکان بازپرداخت به روش ‌های ساده و پلکانی وجود دارد. زوج های تهرانی گیرنده وام ۱۲۰ میلیونی باید در هر ماه حدود دو میلیون تومان قسط پرداخت کنند.

2) وام مسکن یکم سال 98

تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم هم به زوج‌ها و هم به صورت انفرادی پرداخت می‌شود. برای وام مسکن یکم 98 انفرادی در شهر تهران مبلغ ۸۰ میلیون، مراکز استان ‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت تا ۶۰ میلیون و در سایر مناطق تا ۴۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. زوج‌ها در شهر تهران تا ۱۶۰ میلیون، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر تا ۱۲۰ و سایر مناطق نیز تا ۸۰ میلیون تومان می‌توانند از تسهیلات وام مسکن یکم 98 استفاده کنند.
.
3) وام خرید زمان

نوعی دیگر از وام مسکن طرحی به نام خرید زمان می باشد که در قالب حساب صندوق پس انداز مسکن اعطا می ‌شود. خرید زمان یعنی اینکه متقاضی می تواند بعد از گذشت شش ماه سپرده گذاری از محل امتیازحساب صندوق پس انداز مسکن خود، از تسهیلات بیش از هشت میلیون تا سقف ۱۲ میلیون تومان استفاده کند. جهت استفاده از این طرح باید متوسط موجودی در حساب دو برابر تسهیلات دریافتی باشد به عنوان مثال متقاضی وام ۱۲ میلیونی باید تا ۲۴ میلیون تومان را در شش ماه سپرده گذاری کند. سود بازپرداخت این تسهیلات تا ۱۱ درصد بوده و سن بنا نباید از ۲۵ سال بیشتر باشد.

4)وام اشتراک
وام جعاله تعمیر مسکن نوعی دیگر از وام های املاک موجود است که به صاحب خانه ها تعلق می ‌گیرد. این تسهیلات تا چندی پیش با سقف ۱۰ میلیونی اعطا می ‌شد که با مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار تا ۲۰ میلیون تومان افزایش یافته و متقاضیان دریافت وام مسکن چه کسانی که از محل اوراق وام می‌ گیرند و یا آنهایی که از صندوق پس انداز یکم تسهیلات دریافت می‌ کنند می توانند وام جعاله را دریافت کنند..

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.