معاملات املاک؛ رشد در کشور، افت در تهران!

در شهریور ماه به دلیل افزایش قیمت املاک، از میزان معاملات ملکی کاسته شد. به نظر برخی از کارشناسان حوزه املاک، این بازار در شهریور ماه وارد رکود تورمی شده که شاهد افزایش قیمت و از سوی دیگر کاهش معاملات هستیم.

طبق گزارشی که رییس اتحادیه املاک از عملکرد بازار املاک در مهرماه ارائه داده می توان گزارشات متفاوتی نسبت به ماه های قبل در آن مشاهده کرد. طبق این گزارش میزان معاملات ملکی در کل کشور به غیر از شهر تهران 19 درصد افزایش داشته است؛ اما در کلان شهر تهران معاملات ملکی با 37 درشد کاهش همراه بوده است.

رییس اتحادیه املاک بیان کرد که در مجموع معاملات خرید و فروش در ماه مهر برای کل کشور 592 هزار و 5 عدد قرارداد به ثبت رسیده که نشان از افزایش 19 درصدی نسبت به ماه های قبل دارد. به گفته وی در شهر تهران 11 هزار و 32 معامله در مهرماه به ثبت رسیده که به نسبت ماه قبل کاهش معامله در شهر تهران را نشان می دهد.

املاک منطقه 22
به گفته رییس اتحادیه املاک علاوه بر خرید و فروش ملک میزان قراردادهای اجاره نیز با کاهش همراه بوده است. طبق آمارها در کل کشور 437 هزار و 84 معامله اجاره انجام شده است که نسبت به سال قبل در همین زمان 9 درصد کاهش داشته است. در شهر تهران نیز 13 هزار و 540 قرارداد اجاره ای به ثبت رسیده که نسبت به مهرماه سال 96 چیزی حدود 15 درصد کاهش را نشان می دهد.

وی دلیل کاهش خرید و فروش را در افزایش قیمت ها و کاهش قدرت خرید مردم می داند؛ ولی دلایل کاهش ثبت قراردادهای اجاره ای به علت هایی چون مهاجرت افراد از شهر تهران به شهرهای دیگر است یا اینکه افرادی که در صدد خرید خانه بوده اند، سریعا در اطراف تهران و یا شهرهای دیگر اقدام به خرید خانه کرده اند.

مصطفی قلی خسروی به خریداران ملک توصیه کرد که به نظر وی کسانی که فکر خرید ملک دارند نسبت به خرید اقدام کنند. وی بیان کرد که به فروشندگان املاک نیز توصیه می کنیم که ملک های خود را به فروش برسانند و نگه داشتن ملک با هدف گرانی بیشتر قیمت املاک کار عاقلانه ای نیست. اگر رکود در بازار املاک حاکم شود ممکن است دیگر فروشندگان خریداری برای ملک خود پیدا نکنند. بازار املاک در اقتصاد کشور تاثیر گذار است و عدم رونق این بازار بر اقتصاد کشورنیز تاثیرات چشمگیری برجای می گذارد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.