رشد 12 درصدی سرمایه گذاری در ساخت و سازها

آمارهای جدید بانک مرکزی نشان می دهد که در سال گذشته فعالیت های ساختمانی بخش خصوصی با رشد مثبت همراه بوده است. سرمایه گذاری در حوزه ساخت و ساز در 9 ماه اول سال 96 حدود 12 درصد نسبت به مدت مشابه سال 95 افزایش پیدا کرده است.

این رشد سرمایه گذاری در حوزه ساخت و ساز می تواند کمک شایانی به این بخش کند و افزایش آن موجب به تعادل رسیدن عرضه و تقاضا در بخش املاک خواهد شد. همچنین رشد مثبت ارزش افزوده بخش ساختمان در سال گذشته نشان می دهد که بازار خرید فروش املاک در شهرهای مختلف کشور از رکود خارج شده است و با رشد قابل توجهی همراه بوده است.

در سال 94 و 95 بخش املاک با رشد منفی 13 و17 درصدی همراه بود. این رشد منفی تاثیر بسزایی در رکود بازار داشت و می توان گفت که بازار املاک را از رونق انداخته بود؛ اما در سال 96 با افزایش 1.2 ارزش افزوده بخش ساختمان شاهد رونق بیشتر این بازار بودیم. البته تمامی این موارد روالی بود که قبل از اتفاقات آغاز تابستان امسال به پیش می رفت و ممکن بود حتی شرایط رکود یخ زده بازار املاک را تغییر دهد.

مدیر کل دفتر اقتصاد املاک طی گزارشی اعلام کرد که در مجموع سه فصل اول سال گذشته 55 هزار و 913 میلیارد تومان توسط بخش خصوصی در ساخت و سازهای شهری سرمایه گذاری شده است. در این میان برای شروع پروژه های جدید 14 هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

این پروژه ها شامل ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری و… می شود که در سال گذشته استارت خورده است. همچنین برای پروژه های در حال ساخت حدود 32 هزار میلیار تومان هزینه شده و 9 هزار میلیارد نیز برای تکمیل پروژه های در حال ساخت صرف شده است.

یکی از علت های رشد 51 درصدی ساختمان های نیمه کاره رونق بازار املاک است. در نظر داشته باشید زمانی که بازار دچار تحولاتی می شود و بازار رونق پیدا می کند، انبوه سازان و سازندگان تلاش می کنند تا بتوانند واحدهای نیمه کاره خود را تکمیل کنند و به بازار ارائه دهند.

آمار ها نشان می دهد که در 9 ماه اول سال گذشته 96 هزار و 919 با کاربری مسکونی و غیر مسکونی توسط بخش خصوصی ساخته شده است. اگر این شرایط ادامه پیدا کند شاهد شرایط فوق العاده بهتری در بازار املاک خواهیم بود.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.