بررسی کوتاه برخی از علل رشد نجومی قیمت املاک

افزایش قیمت املاک از ماه مرداد سال گذشته آغاز شد و در ماه های اخیر به نقطه اوج خود رسید. افزایش قیمت ارز و سکه یکی از دلایل اصلی اوج گرفتن قیمت بازار املاک بود. کارشناسان بر این باورند، از آن جایی که مردم توان خرید در بازار کنونی را ندارند بازار نیز کشش این افزایش قیمت را ندارد.

در نتیجه به نظر می رسد در ماه های آینده ثبات به بازار املاک باز خواهد گشت. البته این مهم است که ثبات با تورم همراه شود یا با خود تورم نیاورد.

با در نظر گرفتن نوسانات بازار ارز و طلا و تاثیر آن بر بازار املاک باید به این نکته توجه داشته باشیم که دلال ها نیز در این افزایش قیمت نقش قابل توجهی داشتند. سوداگران بازار املاک با خرید و فروش های متعدد در بازه زمانی کوتاهی تاثیر فراوانی بر افزایش قیمت املاک گذاشته اند. این افراد برای این که بتوانند در مدت زمان کوتاهی به سود های کلان دست پیدا کنند، به فعالیت در بازار املاک پرداختند و نقدینگی و سرمایه ها را وارد این بازار کردند.

بررسی ها نشان می دهد که در 5 سال گذشته صدور پروانه های ساختمانی سیر نزولی داشته اند. این امر نشان می دهد که تعداد ساخت و ساز ها رو به کاهش است. افزایش قیمت دلار و سکه باعث شد تا قدرت خرید مردم کاهش یابد و از آن جایی که قیمت املاک به شکل ناگهانی با افزایش 40 تا 50 درصدی همراه بود، متقاضیان املاک نتوانستند خرید خود را انجام دهند.

همچنین در این مدت شاهد افزایش قیمت رهن و اجاره ها نیز بودیم که با افزایش 30 درصدی اجاره ها نیز مستاجران توان اجاره منزل مدنظر خود را نداشتند.

متاسفانه یکی از فرهنگ های غلط که در میان مردم کشور ما وجود دارد این است که تا کالایی با افزایش قیمت همراه می شود، حجم تقاضاها در آن حوزه نیز افزایش می یابد و این یک فرهنگ غلط است. زمانی که کالایی دچار افزایش قیمت شد باید تقاضاها نیز کاهش یابد تا قیمت آن به ثبات برسد. در حالی که این موضوع در ایران کاملا برعکس بوده و به همین علت تنش های شدیدی در اقتصاد ایران ایجاد می شود.

لازم به ذکر است که حل این مشکل نیازمند ارائه برنامه های جامعی توسط دولت است. همچنین باید توجه بیشتری به انبوه سازی شود تا عرضه و تقاضا در بازار املاک به تعادل برسد. دولت با توجه ویژه می تواند مشکل بازار املاک را برطرف نماید.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.