خبری از ارزان شدن املاک لاکچری هست؟

چند سال پیش موجی از تمایلات برای ساخت و ساز املاک لوکس و اصطلاحا لاکچری ایجاد شد. موجی که کاملا بر خلاف نظرات و پیشنهادهای کارشناسان بود و سازندگان ساختمان های لوکس سعی کردند خود مسئولیت کار خود را بپذیرند.

گذشت زمان ثابت کرد که نظر کارشناسان بازار املاک در این زمینه موثق و صحیح بوده است. در واقع کارشناسان با دور اندیشی مناسب، سعی در منصرف کردن ساختمان سازان برای تولید املاک لاکچری بودند. هرچند در بسیاری از موارد شاهد غلبه نظر کارشناسان بودیم؛ اما بسیاری از انبوه سازان، کار ساخت املاک کاربردی عامه مردم را رها کرده و به لوکس سازی روی آوردند.

در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از ساختمان های لوکس در تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و… ساخته شده که به دلیل قیمت تمام شده بسیار بالا، حتی با کاهش قیمت نیز، خریدار ندارد. در واقع بسیاری از ساختمان های لوکس به قدری از طراحی دکوراسیون داخلی گرفته تا مصالح ساختمانی، بهترین ها را به خود اختصاص داده اند که کسی حاضر به خرید آن ها نیست!

از این نوع آپارتمان ها در منطقه 22 تهران نیز به وفور دیده می شود. املاک چیتگر اگر چه تنوع بالایی دارند اما در سال های اخیر، ساختمان های لاکچری بدون مشتری در این منطقه زیاد ساخته شده است. هرچند کیفیت ساخت فوق العاده این ساختمان ها، پیشنهاد آن را برای مشاوران املاک ساده کرده است؛ اما قیمت فوق العاده زیاد این موارد در بین دیگر گزینه های آپارتمان چیتگر و منطقه 22 گم می شوند.

با توجه به شرایط ایجاد شده در بازار املاک در ماه های اخیر، قیمت این ساختمان ها به شدت افزایش داشته است. به صورتی که تا پیش از این کسی حاضر به خرید نبود و حالا حتی فروشندگان نیز تمایلی به فروش املاک لاکچری خود در مناطق مختلف تهران و دیگر شهرستان ها ندارند.


راه حل املاک لاکچری چیست؟

سوال بسیاری از انبوه سازانی که سرمایه های کلان خود را برای ساخت املاک لاکچری و لوکس هزینه کرده اند، این است که تا کی قرار است برای نقد شدن سرمایه های خود صبر کنند. البته مشخص است که نقد شدن سرمایه ها که نتیجه فروش این واحدهای آپارتمانی است، به سادگی امکان پذیر نخواهد بود.

آنچه که بیشتر خود را نمایان می کند، توجه به این نکته مهم و حیاتی است که در صورتی وضعیت بازار املاک لوکس حل می شود که فروشندگان این ساختمان ها که عموما ساختمان سازان و انبوه سازان هستند، قیمت ها را تعدیل کنند. این موضوع شاه کلید رفع مشکل خواب سرمایه دارانی است که در این زمینه سرمایه گذاری کرده اند.

البته این راه حل از نظر بسیاری از انبوه سازان ابتدایی و حتی خنده دار به نظر می رسد؛ اما واقعیت بازار املاک به صورتی است که بعید به نظر می رسد بدون کاهش قیمت در بازار آپارتمان های لاکچری حرکتی ایجاد شود. این موضوعی است که در ماه های اخیر شاهد بروز آن بوده ایم.

در واقع رشد افزایش قیمت املاک لاکچری نسبت به دیگر آپارتمان ها کمتر بوده است. همین موضوع خود به نوعی تعدیل قیمت این نوع آپارتمان ها است. همچنین در ماه دی و با کاهش قیمت املاک به ویژه املاک منطقه 22 تهران ، برخی از فروشندگان قیمت های خود را برای عرضه در بنگاه های مطرح کاهش داده اند.

به نظر می رسد توجه به این نکته ساده می تواند سرمایه بزرگی که در ساختمان های لوکس انبار شده است را آزاد کرده و انبوه سازان را برای ساخت آپارتمان ها و املاک جدید تشویق نماید. موضوعی که به نوعی برد-برد برای همه است. هم خریدار و هم فروشنده می توانند از ارائه تخفیف سود ببرند.


وظیفه دولت در زمینه املاک لاکچری چیست؟

دولت موظف است تا از ایجاد املاک لاکچری بدون استراتژی های لازم جلوگیری به عمل آورد. البته مشخص است که طراحی لوکس دکوراسیون داخلی از دست شهرداری ها و دولت خارج است. اما با این حال دولت و شهرداری می تواند در زمینه نوع ساخت، متراژ واحدها و نوع نمای ساختمان دخالت هایی داشته باشد.

هرچند این دخالتها اگر به صورت روال در بیاید اصلا مطلوب نیست؛ اما با این حال کمک بزرگی است به سرمایه گذارانی که به صورت اشتباه سرمایه خود را برای ساخت املاک لاکچری با متراژ بسیار بالا هزینه می کنند. در واقع این کار سرمایه گذار به ضرر منافع ملی است؛ چراکه به جای ساخت چنین املاکی می توان چند ده واحد آپارتمانی کم متراژ برای افرادی ساخت که به صورت واقعی به این واحدها نیاز دارند.

هرچند تمامی این مسائل تنها به سازنده بنا بستگی دارد و در واقع دولت و شهرداری نمی توانند جلوی ساخت چنین املاکی را به صورت کامل بگیرند. البته به نظرمی رسد با شکست بسیاری از پروژه های لوکس، کمتر انبوه سازی برای ساخت آپارتمان به سراغ لوکس سازی برود. امید است با هدف گذاری صحیح، حداقل ساخت این املاکی که در نهایت به املاک خالی از سکنه تبدلی میشوند، کاهش یابد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.