آیا کاهش قیمت املاک منطقه 22 به کل تهران سرایت می کند؟

تابستان امسال یکی از خاص ترین تابستان ها در کل سال های اخیر بود. وضعیت نابسامان بازار املاک باعث شد تا قیمت ها به شدت افزایش پیدا کند و همین موضوع باعث بروز مشکلات زیادی در بازار ملک و املاک شد. بسیاری از کارشناسان هنوز نتوانسته اند به این سوال که چرا قیمت املاک در تابستان 97 دگرگون شد، پاسخ صریح و دقیقی بدهند.

برخی دلیل گرانی مسکت در تابستان امسال را به دلیل حضور سوداگران می دانند، برخی علت را در بی کفایتی وزیر سابق راه و شهرسازی جستجو می کنند و برخی دیگر نیز طمع صاحبان املاک را علت اصلی می پندارند. البته مشخص است که بازارهای موازی و تلاطم ایجاد شده در ارز و طلا نیز اثر زیادی بر بازار املاک گذاشت.

حالا پس از شرایط شیب تند افزایش قیمت، تعادل قیمتی شکل گرفته است. در این بین اتفاق جالبی که در املاک منطقه 22 و چند منطقه تهران در دی ماه 97 افتاده، جالب توجه است. کاهش قیمت ملک در منطقه 22 نشان از شرایط تعادلی و حتی احتمال کاهش قیمت در ماه های آتی را می دهد. با این حال نمی توان به سادگی در این زمینه اظهار نظر کرد

کارشناسان در مورد کاهش قیمت املاک منطقه 22 چه نظری دارند؟

کاهش قیمت در 3 منطقه از تهران مشهود بوده است. املاک منطقه 22 در کنار مناطق 12 و 13 کاهش قیمتی را شاهد بوده اند. البته این کاهش قیمت آنقدر زیاد نیست؛ اما با توجه به شرایط بازار در ماه های گذشته که همواره به صورت صعودی بوده، جالب توجه است. سوالی که بسیاری از مردم درباره آن سوال می پرسند این است که آیا این روند به دیگر مناطق تهران نیز سرایت می کند یا خیر

در پاسخ به این سوال، هنوز کارشناسان نتوانسته اند به صورت دقیق نظری بدهند. در واقع بعد از اتفاقات تابستان 97 در بازار املاک، کارشناسان سعی می کنند کمتر پیش بینی داشته باشند، با این حال برخی از کارشناسان معتقدند که احتمال این اتفاق بسیار کم است. اگر هم قرار باشد کل مناطق تهران با کاهش قیمتی مشابه با آنچه در املاک منطقه 22 ایجاد شده مواجه شوند، به شدت تدریجی و با شیب کند خواهد بود.

البته تقریبا همه کارشناسان بازار املاک بر این باور هستند که تعادل در بازار ملک قطعی است و شرایط رکود چه از نظر قیمت و چه از نظر معامله در پیش روی این بازار است. به همین علت است که نمی توان در مورد کاهش یا افزایش قیمت ملک صحبتی به میان آورد.

پیش بینی ها در مورد بازار املاک در سال 98

پیش بینی کردن نسبت به سال گذشته رونق کمتری دارد. شاید هیچ کارشناسی تصور نمی کرد که در سال 97 چنین وضعیتی در بازار ملک ایجاد شود. در نتیجه تمامی پیش بینی ها غلط از آب درآمد و همین موضوع ساده باعث شد تا پیش بینی کردن به شدت از رونق بیافتد

آنچه که در حال حاضر برای سال آینده پیش بینی می شود، یک بازار کم رونق و رکودی است. بازار املاک طبق این پیش بینی ها در سال 98 شاهد رکودی بسیار شدید خواهد بود. نه کسی حاضر به کاهش قیمت برای فروش ملک خواهد بود و نه متقاضیان خرید به چشم می خورند. البته این پیش بینی است که نمی توان در مورد آن به صراحت سخن گفت.

همانطور که وضعیت قیمت املاک در منطقه 22 به گونه ای در ماه دی رقم خورد که شاهد کاهش قیمت املاک این منطقه بوده ایم. این موضوع حتی باعث رشد خرید و فروش در حیطه املاک دریاچه چیتگر نیز شده است؛ اما آنچه که مشخص است نمی توان به تداوم این روند امیدوار بود. باید دید در ماه بهمن شرایط به چه نحوی رقم خواهد خورد.

دولت در تلاش برای بهبود بازار املاک

بازار املاک یکی از بازارهای مهم در ایران است. اصولا در تمامی کشورها، اهمیت بازار املاک به نحوی است که دولتمردان تلاش می کنند همواره رسیدگی به بازار املاک را در اولویت قرار دهند. در ایران نیز دولت به این موضوع واقف بوده و در تلاش برای بهبود اوضاع بازار ملک است.

در ماه های اخیر دولت تلاش کرده تا با برخی راهکارها به بهبود بازار املاک کمک کند. برخی حتی بهبود وضعیت در برخی مناطق تهران مثل املاک منطقه 22 را حاصل تلاش های وزیر جدید راه و شهرسازی می دانند. در هر صورت به نظر می رسد توجه به بازار املاک اگر توسط دولت انجام شود، اثرات خوبی در این بازار خواهد داشت.

قطع شدن دست سوداگران، نظارت بیشتر و تنظیم بازار با تزریق یارانه و ارائه تسهیلات به انبوه سازان در کنار توجه به بافت فرسوده، از مهمترین اقداماتی است که باید برای بهبود بازار املاک اتخاذ شود. به نظر می رسد بسیاری از این اقدامات در حال انجام است و در آینده نزدیک شاهد تحولات مناسبی خواهیم بود.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.