رکود تورمی املاک حاصل عدم مقابله با سوداگران

طبق آمارها و گزارشات در حدود یک سال گذشته قیمت ها در بازار املاک با رشد فزاینده ای همراه بوده که قدرت خرید ملک از سوی مردم را به شدت کاهش داده است. فاصله بسیار زیاد بین قدرت خرید مردم و قیمت املاک سبب شده که قیمت برخی از املاک با ارزش واقعی آن ملک هیچ گونه همخوانی نداشته باشد و این گونه مسایل در کلان شهرهایی مانند تهران بسیار دیده می شود.

این میزان از بالا رفتن قیمت املاک سبب شده تا خریداران واقعی ملک یا دست از خرید بکشند و یا با این میزان افزایش قیمت قدرت خرید پایینی داشته باشند. البته همچنان معاملات ملکی در حال انجام است؛ ولی روند کاهشی خود را ادامه داده می دهد. طبق آمار ارایه شده توسط وزارت راه و شهرسازی میزان معاملات شهر تهران در آبان ماه 7017 معامله بوده است. مقایسه این آمار نسبت به ماه قبل 26.6 درصد کاهش میزان معامله را نشان می دهد و در مقایسه با سال قبل از آن 53 درصد کاهش را بازگو می نماید.

به گفته بسیاری از اقتصاددانان، کاهش یافتن معاملات ملکی و روند افزایشی قیمت ها رکود تورمی را رقم می زند. رکود تورمی مساله ای است که علاوه بر بخش املاک به دیگر بخش های اقتصادی کشور نیز ضربه وارد خواهد کرد. بازار املاک در بخش اقتصادی کشور بسیار مولد بوده و شغل های بسیاری به صورت مستقیم و بی واسطه و همچنین شغل هایی به صورت غیر مستقیم با آن در ارتباط هستند. هرگونه التهاب در این بازار تاثیر به سزایی بر بازارهای اقتصادی دیگر می گذارد.

اگر بخواهیم شرایط حال حاضر بازار املاک را بررسی کنیم، شاهد این خواهیم بود که اغلب متقاضیان اصلی و واقعی املاک اقدام به معامله نمی کنند و بازار بیشتر از سوی سوداگران و دلالان تحت تاثیر قرار گرفته است. در این میان دولت وظیفه دارد تا بازار به این مهمی را از سوداگران خالی کند تا شرایط بهبود یابد.

املاک منطقه 22

اگر دولت برنامه های تولید املاک را اجرایی کند و خانه های مناسب را تهیه و ارایه کند، خریداران واقعی ملک قدرت خرید خود را به دست می آورند و دست سوداگران کوتاه خواهد شد. دولت باید با اجرایی کردن طرح هایی مانند مالیات بر عایدی املاک عرصه را برای جولان سوداگران املاک تنگ کند. موضوعی که به نظر می رسد اسلامی وزیر جدید راه و شهرسازی برای آن برنامه های ویژه ای دارد و به زودی خبرهای خوشی از بازار املاک به گوش خواهد رسید.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.