وام ساخت املاک در بافت های فرسوده 110 میلیون تومان شد

یکی از طرح های پیشنهادی دولت در خصوص املاک و مستغلات طرح احیا و بازآفرینی شهری است. طبق این طرح دولت با ارایه تسهیلات و طرح های تشویقی افراد را به سمت بافت های فرسوده سوق می دهد تا این بافت های شهری که کارآمدی خود را از دست داده اند دوباره احیا شوند. در تسهیلات قبلی که در خصوص احیای بافت های فرسوده ارایه می گردید، میزان وام در کلان شهرها 50 میلیون تومان و در شهرهای کوچک تر مبلغ 40 میلیون تومان اختصاص داده شده بود.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی با توجه به گرانی های پیش آمده و افزایش هزینه های ساخت املاک دولت در تصمیم جدید خود سقف تسهیلات احیای بافت های فرسوده را افزایش داده است. طبق گفته هوشنگ عشایری تسهیلات ساخت و تولید املاک در بافت های فرسوده 70 درصد افزایش یافته که در این حالت در کلان شهرهایی مانند شهر تهران که تا قبل از این متقاضیان مبلغ 50 میلیون تومان دریافت می کردند، هم اکنون می توانند از تسهیلات 110 میلیون تومانی استفاده کنند. این میزان از وام به منظور ساخت هر واحد در بافت های فرسوده به متقاضیان پرداخت می شود.

در شهرهای کوچک تر نیز پیش از این به ازای ساخت هر واحد 40 میلیون تومان تسهیلات ارایه می شد که در طرح جدید با اضافه شدن مبلغ 70 میلیون تومان مبلغ این تسهیلات به 110 میلیون تومان افزایش یافت.
هوشنگ عشایری همچنین اظهار کرد که با اضافه شدن نرخ تسهیلات میزان سود تسهیلات نیز افزایش داشته است.

در تسهیلات با مبلغ کمتر نرخ سود تسهیلات 9 درصد محاسبه شده بود که در طرح فعلی نرخ سود به 18 درصد افزایش رسیده است. این موضوع البته نکته منفی این طرح را نشان می دهد و ممکن است جذابیت دریافت تسهیلات برای ساخت املاک را کاهش دهد.

املاک منطقه 22

البته هوشنگ عشایری خاطر نشان کرد که این مبالغ جدید در تولید و ساخت املاک در بافت های فرسوده به انبوه سازان و شرکت های بزرگ پرداخت می گردد و تنها مالکان بافت های فرسوده از وام های قبلی 50 تا 40 میلیون تومان می توانند استفاده کنند. معاون وزیر راه و شهرسازی اذعان داشت که افزایش تسهیلات در راستای حمایت دولت از سازندگان و انبوه سازان است تا احیای بافت های فرسوده هرچه سریعتر به هدف خود نزدیک شود. موضوعی که اگر به درستی ایجاد شود، احتمال افزایش رونق ساخت و ساز را بیشتر می کند.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.