شیوه قیمت گذاری املاک توسط چه کسی صورت می پذیرد؟

یکی از بزرگترین مشکلات حال حاضر در بازار املاک، نحوه قیمت گذاری بر روی املاک مختلف است. متاسفانه ساز و کار مشخص و روشنی برای این منظور ایجاد نشده تا روند قیمت گذاری به بهترین شکل ممکن صورت پذیرد. در نتیجه قیمت گذاری املاک با مشکلات فراوانی مواجه بوده و خواهد بود.

به اعتقاد کارشناسان نبود ساز و کار مشخص برای قیمت گذاری املاک، یکی از مهمترین دلایلی است که باعث شد تا تابستان امسال، قیمت ملک به شدت رشد پیدا کند. این موضوع که بیشتر به دلیل اقدامات سوداگرانه ایجاد شد، موضوع مهمی است که نباید به راحتی از آن عبور کرد. عدم نظارت صحیح بر قیمت گذاری املاک و نبود یک سیستم متمرکز برای این منظور، باعث شده تا در سال های متمادی شاهد مشکلات زیادی در زمینه قیمت ها باشیم.

مشخص است که نبود هیچ برنامه مشخص و هیچ سیستم نظارتی بر بازار املاک، کمک می کند تا نرخ و قیمت گذاری املاک به صورت افسارگسیخته صورت پذیرد. در چنین شرایطی فضا برای انجام کارهای سوداگرانه نیز بهتر مهیا خواهد شد و در نتیجه باید شاهد بروز مشکلاتی همانند تابستان سال جاری باشیم.

در حال حاضر به صورت مشخص قیمت املاک توسط خود مالکان و در بسیاری موافع با کمک مشاوران املاک صورت می پذیرد. در بسیاری از موارد حتی مالکان حاضر به پذیرفتن نظر مشاوران املاک به منظور کاهش قیمت ملک یا عدم افزایش قیمت ها نیستند. همین موضوع باعث می شود تا بسیاری از مالکان بدون در نظر گرفتن شرایط بازار املاک و کششی که این بازار دارد، اقدام به افزایش قیمت ها کنند. یکی از دلایلی که با افزایش دلار قیمت ملک بالا رفت نیز همین موضوع بود. مالکان با توجه به ترس و نگرانی بابت افزایش قیمت تمامی کالاها، سعی در بالا بردن قیمت املاک داشتند. به همین علت نیز سوداگران فرصت را غنیمت شمرده و شیب افرایش قیمت را تندتر کردند.

املاک منطقه 22

حال به نظر می رسد که تمامی نهادهای حکومتی بر این باور هستند که باید نظارت بهتری بر بازار املاک به ویژه قیمت گذاری املاک به عمل آید. در صورتی که طرح های مختلف ارائه شده به منظور نظارت بر بازار املاک به سمت اجرایی شدن پیش برود، می توانیم به بهبود شرایط در سال های آتی امیدوار باشیم. البته این تنها در شرایطی مطرح است که قوانین به طور صحیح و با در نظر گرفتن مصالح مالکان و خریداران واقعی تصویب و اجرایی شود.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.