پیش فروش املاک؛ راهکاری برای مبارزه با رکود

بازار املاک به سمت یک رکود همه جانبه پیش می رود. علت این موضوع وضعیت نابسامانی است که در تابستان سال جاری اتفاق افتاد و وضعیت رو به بهبود بازار املاک را متلاطم کرد. در حالی که از پاییز سال گذشته شاهد بهبود وضعیت بازار املاک بودیم؛ اما تلاطم بازار ارز و طلا همه برنامه ها را به هم ریخت!

متاسفانه در زمان بروز مشکل مسئولان وزارت راه و شهرسازی به ویژه شخص وزیر، نتوانستند کنترل لازم را در این بازار انجام دهند. سهل انگاری های متمادی باعث شد تا برخی مشکلاتی که می توانستند به سادگی حل شوند، به بحران تبدیل شوند. خوشبختانه اما با تغییر وزیر راه و شهرسازی، وضعیت بازار املاک بهتر شده است. البته انتظار بهبود این بازار در وضعیتی که قرار دارد، کمی خارج از انتظار است؛ اما همین که وضعیت موجود بدتر نمی شود، می توان به عملکرد مناسب وزیر پی برد.

علاوه بر این وزیر راه و شهرسازی و معاونان تازه نفس او، سعی دارند تا با ارائه راهکارهای مختلف، مشکلات را از سر راه این بازار بردارند. یکی از راهکارهایی که می توان به عنوان راهکاری طلایی برای بهبود بازار املاک نام برد، توجه به پیش فروش است. پیش فروش ملک می تواند به عنوان موتوری محرک برای به کار افتادن ظرفیت های مختلف در بازار املاک باشد. پیش فروش املاک کمک می کند تا هم افراد با هزینه های کمتری صاحبخانه شوند و هم سازندگان با امید بیشتری به کار خود ادامه دهند.

در حال حاضر به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، یکی از نکاتی که می تواند از بروز رکود در بازار املاک جلوگیری کرده و حتی رونق در این بازار ایجاد کند، پیش فروش املاک مختلفی است که در حال ساخت و ساز است. البته قوانین دست و پا گیر و مشکلاتی که در برخی از این قوانین وجود دارد، مانع از این است که انبوه سازان به سراغ پیش فروش بروند. همچنین کلاهبرداری های انجام شده در سال های گذشته خود عاملی بوده برای اینکه مردم رغبت سابق برای استفاده از طرح های پیش فروش را نداشته باشند.

 

املاک منطقه 22

به نظر می رسد با اصلاح قانون پیش فروش و همچنین توجه به موارد قانونی توسط سازنده و خریدار، می تواند مشکلات مختلفی را برطرف کند. در صورتی که اصلاح قانون پیش فروش املاک به خوبی صورت گیرد و اجرا شدن و اطلاع رسانی آن نیز دقیق باشد، می توان به اثرگذاری آن بر روی رونق بازار املاک و خروج از رکود امیدوار بود.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.