آیا قیمت املاک کاهش پیدا می کند؟

یک سوال ساده که در روزهای اخیر بارها و بارها پرسیده شده و کارشناسان اقتصادی هر کدام بر اساس دید و نظری که دارند، به این سوال پاسخ داده اند. به نظر می رسد هیچ نتیجه گیری خاصی نمی توان از پاسخ به این سوال دریافت کرد؛ چرا که برخی از بهترین کارشناسان اقتصادی اعتقاد به ارزان شدن املاک و برخی دیگر که آن ها نیز که تجارب فراوانی دارند، به عدم ارزان شدن آن اذعان دارند.

سال گذشته در چنین ایامی بود که پیش بینی اکثر کارشناسان اقتصادی بر این بود که بازار املاک تا اواسط تابستان سال 97 از رکود چند ساله خارج می شود. همچنین این کارشناسان معتقد بودند که قیمت املاک رشد ناگهانی نخواهد داشت و به همین علت می توانیم به یک عبور بی دردسر از رکود امیدوار باشیم.

متاسفانه هرچند روند قیمتی و میزان معاملات تا پایان سال 96 شرایطی بر اساس پیش بینی های صورت گرفته داشت، در سال 97 و با بهم ریختگی در بازارهای مختلف اقتصادی، ورق برگشت! قیمت ها افزایش پیدا کرد و رونقی کاذب به سراغ بازار املاک آمد. در نتیجه تمامی پیش بینی ها به هم خورد و نتیجه خاصی حاصل نشد.

در حال حاضر اما شرایط به نحوی است که بسیاری از کارشناسان بازار املاک علاقه ای به اظهار نظر در زمینه املاک ندارند. این کارشناسان علت اصلی بروز مشکل در بازار ملک را بی تدبیری و عدم برنامه ریزی صحیح توسط افراد مسئول در این بازار می دانند. اثرگذاری بازارهای موازی بر این بازار نیز از عواملی بود که توسط بسیاری از کارشناسان به عنوان عوامل بروز مشکل در این بازار شد. در نتیجه در شرایط فعلی پیش بینی کردن اینکه آیا قیمت ها در بازار املاک کاهش پیدا می کند یا خیر، کار سخت و شاید غیر ممکنی باشد.

املاک منطقه 22
به نظر می رسد زمانی شاهد کاهش قیمت املاک خواهیم بود که دولت بتواند شرایطی ایجاد کند که عرضه املاک افزیاش پیدا کرده و ثبات نسبی اقتصادی نیز برقرار شود. در چنین شرایطی خرید ملک و املاک افزایش پیدا کرده و در نتیجه رونقی همراه با تثبیت یا کاهش قیمت ها شاهد خواهیم بود. برای بروز چنین اتفاقی باید شرایط مناسبی به منظور تولید املاک، عرضه مناسب و نظارت دقیق ایجاد شود. دولت با ایجاد چنین شرایطی می تواند بر گرانی املاک غلبه کرده و شاهد شرایط مناسب تری در این بازار باشیم. شرایطی که به بهبود کل وضعیت اقتصاد کشور کمک خواهد کرد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.