کارشناسان از آینده بازار املاک می گویند

در روزهای اخیر و با توجه به تغییر وزیر راه و شهرسازی، گفتگوهای بسیار زیادی با کارشناسان بازار املاک شده است. تقریبا بسیاری از کارشناسان معتقدند که بازار املاک در ماه های آتی وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد. البته این موضوع که این موضوع به معنای کاهش قیمت ملک باشد، نظری نیست که به صورت اجماع از زبان کارشناسان املاک بیان شود.

یکی از کارشناسان اقتصادی که در زمینه بازار املاک نیز تخصص دارد، بیت الله ستاریان است. او معتقد است که در ماه های آتی خبری از ارزان تر شدن قیمت املاک نخواهد بود. به اعتقاد وی با توجه به وضعیت اقتصادی، به هیچ عنوان نمی توانیم امیدی برای کاهش قیمت ملک داشته باشیم و بهتر است خریداران معطل کاهش قیمت نباشند.

به گفته این کارشناس اقتصادی شرایط در بازار املاک و بازارهای موازی در حال حاضر به گونه ای است که حتی اگر دولت هم بخواهد، مالکان حاضر نیستند قیمت املاک خود را کاهش دهند. با توجه به کمبود املاک، مالکان سعی می کنند نگذارند قیمت ملک کاهش پیدا کند تا سرمایه های ان ها نیز در حد بالایی باقی بماند.

البته به اعتقاد ستاریان سرمایه های زیادی در طی ماه های آینده به بازار املاک باز خواهند گشت. علت این موضوع نیز عدم جذابیت بازارهای موازی مثل بازار طلا و ارز است. سرمایه گذاران تلاش خواهند کرد سرمایه های خود را از این بازار خارج کنند و به بازار ملک سرازیر نمایند. این موضوعی است که به گفته این کارشناس اقتصادی از همین حالا شروع شده و اثرات آن نیز مشهود است.

این مورد کمک می کند تا رونق بازار املاک زودتر اتفاق بیافتد. بسیاری از ملک هایی که در سال های اخیر ساخته شده اند و طرفداری ندارند، می توانند با وارد شدن سرمایه ها به این بازار به فروش رسیده و سرمایه لازم در اختیار مسکن سازان قرار گیرد. البته دولت باید به فکر کمبود ملک در صورت سرازیر شدن سرمایه ها به بازار املاک نیز باشد.

املاک منطقه 22
در صورتی که این پش بینی ها محقق شود، خبری از رکود بسیار شدید در بازار املاک نخواهد بود. این موضوع به ویژه پس از تحریم های آمریکا و بازگشت سرمایه های بسیار زیادی به داخل کشور، از درجه احتمال ساقط شده است. به همین علت است که به نظر می رسد در صورتی که دولت با وزیر راه جدید خود اگر از فرصت استفاده کند، می تواند با اجرای قوانین مثبت وضع شده، نبض بازار را در دست بگیرد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.