کاهش شدید معاملات املاک در مرداد 97

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک اعلام کرد که معاملات املاک در مردادماه امسال 95 درصد کاهش یافته است. در ماه های اخیر نوسانات بازارهای موازی مثل طلا و ارز باعث رشد بی رویه قیمت املاک شد. بررسی ها نشان می دهد که میزان معاملات در ماه های گذشته سیر نزولی داشته به طوری که میزان معاملات املاک در تیرماه با کاهش 20 درصدی نسبت به ماه گذشته همراه بوده است.

همچنین حجم معاملات در مردادماه نیز 35 درصد نسبت به تیر ماه کاهش داشته است. همچنین حجم معاملات در مرداد ماه امسال با کاهش 96 درصدی نسبت به ماه مشابه سال گذشته همراه بوده است که نوعی رکورد در کاهش میزان معاملات به حساب می آید.

با نزدیک شدن به پایان نیمه اول سال پیش بینی می شود که تا پایان شهریور اوضاع املاک حال خوبی نداشته باشد و همین شرایط در بازار حکم فرما باشد. شرایط کنونی بازار املاک به گونه ای است که از رونق خارج شده و قیمت های نامتعارف باعث شده است که بسیاری از متقاضیان املاک که قدرت خرید پایینی دارند، از خرید خود صرفه نظر کنند. این اتفاق خود یکی از عوامل رکود این بازار است.

به نظر می رسد رکودی که در پیش روی بازار املاک است به مراتب سخت تر و پیچیده تر از رکودهای قبلی باشد.

با این شرایط احتمال کاهش قیمت ها بسیار کم است. اگر قیمت سکه و ارز کاهش یابد و یا ثابت بماند، این احتمال وجود دارد که قیمت املاک نیز کاهش یابد. در غیر این صورت و با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی حال حاضر کشور، احتمال کاهش قیمت املاک دور از ذهن است. در حال حاضر بازار املاک وارد رکود تورمی شده است و قیمت های کنونی به هیچ عنوان واقعی نیست.

حباب قیمتی که بازار املاک را فراگرفته است، تنها در صورتی از بین می رود که بازارهای موازی کنترل شود. اگر دولت بتواند با ارائه طرح ها و اجرایی کردن آن ها قیمت سکه و دلار را کاهش دهد، احتمال شکست قیمت ها در بازار املاک نیز وجود دارد.

لازم به ذکر است که افزایش قیمت ها و نامتعارف بودن آن ها باعث کاهش حجم معاملات بخش املاک شده است. اگر تحریم های جدید در آبان ماه اجرایی شود، این امکان وجود دارد که با افزایش قیمت دلار و سکه، قیمت املاک نیز جهش افزایشی پیدا کند؛ اما این امر بعید به نظر می رسد. زیرا قیمت املاک در ماه های گذشته به میزان زیادی افزایش یافته است و بازار دیگر کشش افزایش قیمت را ندارد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.