احیای بافت فرسوده؛ چالشی بزرگ برای رفع مشکل بازار املاک

یکی از اقدامات بانک مسکن کاهش 1.5 واحد درصدی نرخ سود تسهیلات از محل اوراق حق تقدم تسهیلات املاک در بافت های فرسوده بود که در سال گذشته انجام شد. در بهمن ماه سال گذشته با پیشنهاد بانک مسکن و تصویب بانک مرکزی، نرخ سود تسهیلات خرید املاک از محل اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات املاک در بافت های فرسوده سراسر کشور از 17.5 واحد درصد به 16 درصد کاهش یافت.

بانک مسکن اصلی ترین متولی اهدای تسهیلات خرید املاک در کشور به شمار می آید. این بانک برای ترغیب سرمایه گذاران ساختمانی نسبت به نوسازی بافت های فرسوده، کاهش نرخ سود این تسهیلات را پیشنهاد داد. به دنبال کاهش نرخ این تسهیلات و همینطور کاهش اقساط ماهانه، تقاضای واحد آپارتمان در بافت های فرسوده بیشتر می شود. علاوه بر این، ساختمان سازان و انبوه سازان علاقه بیشتری برای نوسازی بافت های فرسوده پیدا خواهند کرد؛ زیرا با اجرایی شدن این طرح و کاهش نرخ سود تسهیلات، تقاضای املاک در این محدوده ها بیشتر خواهد شد.

یکی از اقدامات مهم دولت در راستای حمایت از باز آفرینی شهری، کاهش نرخ سود تسهیلات بافت های فرسوده است که در 6 ماه قبل با پیشنهاد بانک مرکزی اجرایی شد. کاهش سود تسهیلات باعث کاهش اقساط ماهانه می شود و در بین انواع تسهیلات خرید املاک، تسهیلات از محل اوراق بالاترین سود را پس از وام جعاله تعمیرات املاک دارد.

با توجه به نرخ سود تسهیلات بانک مسکن، اقساط آن نیز نسبت به تسهیلات دیگر بیشتر است. از این رو در کوتاه ترین زمان ممکن و بدون نیاز به سپرده گذاری مدت دار به متقاضیان پرداخت می شود. البته باید توجه داشت که دولت باید تلاش خود را برای ترغیب بیشتر افراد برای احیای بافت فرسوده افزایش دهد.

بررسی ها نشان می دهد که پس از اجرایی شدن این طرح تقاضا برای دریافت تسهیلات برای بازسازی بافت های فرسوده افزایش پیدا کرده است. این افزایش درخواست ها می تواند به افزایش ساخت و ساز در محله های فرسوده کمک کند. لازم به ذکر است که بازآفرینی شهری و بافت های فرسوده باعث رشد ساخت و سازها در شهرهای بزرگ خواهد شد و حاشیه نشینی مدرن را کاهش می دهد.

در نتیجه همانطور که گفته شده اگر دولت بتواند با قدرت بیشتری برای ترغیب افراد به ساخت و ساز اصولی در بافت فرسوده کار کند نتایج فوق العاده ای کسب خواهد شد. به نظر می رسد هزینه های احیای بافت فرسوده به مراتب از شهرک سازی در خارج از کلان شهرها کمتر باشد و به همین منظور نیز دولت عزم راسخی برای احیای بافت فرسوده دارد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.