چه عواملی باعث افزایش قیمت املاک شده است

در ماه های اخیر شاهد افزایش قیمت املاک بوده ایم. این افزایش قیمت باعث شده تا مشکلات زیادی در بازارهای اقتصادی به عرصه ظهور درآید. بررسی بازار املاک و موشکافی علل ایجاد مشکلات رشد قیمتی به ویژه در تابستان گذشته می تواند کمک بزرگی برای پیشگیری بروز چنین مشکلاتی در سال های آینده باشد.
در ادامه سعی می کنیم نکاتی که از زبان کارشناسان به عنوان دلایل اصلی بروز مشکلات بازار املاک بیان شده، مرور کنیم. آگاهی از چنین نکاتی حتی برای سرمایه گذاری در بازار ملک نیز اهمیت بسیار زیادی دارد.

افزایش قیمت ارز و سکه

وقتی بازارهای موازی دچار نوسان شوند، بازار املاک نیز دچار مشکلات زیادی خواهد شد. به همین علت است که کارشناسان معتقدند پیش بینی بازار ملک بسیار سخت تر از آن است که بتوان با چند پارامتر درون بازار به نتیجه رسید و باید بازارهای موازی را مورد بررسی قرار داد.
افزایش قیمت ارز و طلا از دو جنبه باعث بحران در بازار املاک شد. تلاطم در این دو بازار باعث شد تا بسیاری از سرمایه ها به سمت خرید ملک سرازیر شود. عدم مدیریت صحیح و نبود پیش بینی های لازم توسط مسئولان ذی ربط باعث شد تا این فرصت به تهدید تبدیل شود. جنبه دوم مربوط به تناسب برخی قیمت ها با دلار داشت که بالا رفتن آن باعث افزایش قیمت ها شد.

افزایش قیمت نهاده ها و مصالح ساختمانی

وقتی دلار گران می شود، همه چیز حتی کالاها و موادی که در داخل تولید می شوند نیز گران م شود. این موضوعی همیشگی در ایران بوده است. در تابستان سال گذشته نیز چنین اتفاقی پیش آمد و با افزایش قیمت دلار، تمامی مصالح ساختمانی افزایش قیمت پیدا کردند. در کنار افزایش مصالح و نهاده های ساختمانی که باعث افزایش قیمت تمام شده ساختمان می شد، ساختمان های نوساز به شدت با افزایش قیمت مواجه شدند.
این مشکل به راحتی می توانست به شکل عادی درآید. در این مورد نیز عدم نظارت کافی باعث شد تا یک مشکل ساده به بروز بحرانی ملی بدل شود. در حالی که نظارت کافی یا ارائه برخی یارانه ها توسط دولت و وزیر وقت راه و شهرسازی می توانست این مشکل را برطرف کند.

سوداگری

سوداگری در بازار املاک از گذشته تا امروز وجود داشته است. سوداگران همواره در پی فرصت هستند تا با به هم ریختن بازار و با سفته بازی و خرید و فروش های سوری، به اهداف خود دست پیدا کنند. در تابستان 97 نیز چنین اتفاقی افتاد و شاهد بروز سوداگری سوداگران، بیش از همیشه بودیم.
سوداگران که فرصت خوبی به دست آورده بودند، این فرصت ایجاد شده را بعد از مدت ها غنیمت شمرده و تا توانستند با راهکارهای مختلفی بازار را آشفته کرده و خودشان سود کردند. هرچند سوداگران زیادی دستگیر و به جرائم آنها رسیدگی شد؛ با این حال احتمال اینکه دیگر سوداگران برای بر هم ریختن بازار املاک و به جیب زدن سودهای کلان تلاش کنند دور از انتظار نیست.
یکی از مهمترین راهکارها برای پیشگیری از بروز مشکلات در بازار املاک، جلوگیری از اقدامات سوداگرانه است. دولت و مجلس دست در دست هم داده اند تا با تصویب قوانین و نظارت بیشتر از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنند. تغییر وزیر راه و شهرسازی نیز باعث تسریع در روند این کار شده است.

 

املاک منطقه 22

 

املاک منطقه 22

افزایش قیمت زمین

یکی دیگر از دلایلی که باعث افزایش ناگهانی قیمت ها شد، افزایش قیمت زمین بود. مشخص است که قیمت املاک تابع قیمت زمین است. افزایش قیمت ز.ین نیز به دلایل مختلفی صورت می گیرد که یکی از دلایل آن به هم ریختگی بازارهای موازی است. افزایش قیمت زمین به یکباره تنش زیادی در بازار املاک ایجاد کرده و یکی از دلایل افزایش قیمت ملک بود.
در این زمینه هم سوداگران و هم وزیر وقت راه و شهرسازی مقصر بودند. عدم تخصیص زمین برای ساخت و ساز در 5 سال زعامت عباس آخوندی بر وزارت راه و شهرسازی باعث شد تا ناگهان با افزایش قیمت ارز، قیمت زمین نیز به یکباره افزایش پیدا کند. خوشبختانه این موضوع توسط وزیر جدید راه و شهرسازی دولت تدبیر و امید در حال برطرف شدن است.

عدم نظارت بر بازار املاک

دلیل مهم دیگر برای برهم ریختگی بازار املاک، عدم نظارت بر این بازار بوده است. عدم نظارت بر بازار املاک باعث شد تا نه تنها سوداگران بلکه برخی از افراد عادی نیز برای کسب سود بیشتر، باعث آسیب رساندن به دیگر مردم شوند. در صورتی که نظارت کافی بر بازار املاک وجود داشت، بسیاری از مشکلات به وجود نمی آمد. خوشبختانه دولت و مجلس و قوه قضاییه با ارائه راهکارهایی در تلاش هستند که با افزایش نظارت ها و تشدید جرائم تخلفات، از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنند

سخن پایانی

عوامل مختلف دیگری نیز در افزایش قیمت املاک و به هم ریختگی بازار ملک نقش داشته اند. سعی شد مهمترین عوامل از نظر کارشناسان بیان شود. توجه به این نکته ها به مسئولان و حتی فعالان بازار املاک کمک می کند تا هوشمندانه تر عمل کنند.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.