بازار املاک نیازمند راهکارهای عملی

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه مسکن مهر جو روانی بازار را مهار کرد گفت که چهار سال است که سرگرم منازل خالی از سکنه شده ایم و توجهی به مشکلات املاک نمی کنیم.

وی بیان کرد که در بخش املاک تنها نباید یک مولفه را در نظر گرفت؛ زیرا نیاز است که تمامی قیمت ها مورد توجه مسئولین باشد. اکنون 174 شغل کلیدی مربوط به املاک وجود دارد که همواره با ایراداتی همراه بوده است؛ اما به جای رسیدگی به این ایرادات و حل آن ها چهار سال است که سرگرم منازل خالی شده ایم.

بورس، طلا و حامل های انرژی تاثیر مستقیم بر بازار املاک دارد و زمانی که افراد می خواهند مشغول ساخت و ساز شوند باید این مولفه ها را نیز در نظر بگیرند؛ زیرا این موارد بر ساخت و ساز نیز تاثیر خواهد گذاشت. مصطفی قلی خسروی با بیان این نکته که مسکن مهر توانست جو روانی بازار املاک را کنترل کند، بیان کرد که شرایط کنونی بازار املاک نیاز به برنامه ریزی و نظارت دارد و از آن جایی که دولت نمی تواند مجری خوبی باشد، باید بخش خصوصی را مجری این طرح ها کنیم و دولت به نظارت بر آن ها بپردازد.

از آنجایی که قیمت املاک رشد فراوانی داشته است، تسهیلات خرید املاک نیز تاثیر زیادی در خرید متقاضان نداشته و به طور کلی قدرت خرید اقشار مختلف کاهش یافته است.

این عوامل باعث رکود و نابسامانی بخش املاک می شود. همچنین ما با کمبود املاک مواجه هستیم و انبوه سازان دیگر توان تولید ندارند. در وضعیت کنونی اقتصادی کشور، مردم نیاز به حمایت دولت دارند و دولت می تواند با ارائه تسهیلات خرید املاک به اقشار مختلف و حمایت از انبوه سازان و همچنین اجرایی کردن طرح املاک اجتماعی و استیجاری، به رونق بازار املاک کمک کند.

این فعال بازار املاک همچنین اشاره کرد که کماکان شاهد ساخت و ساز های سنتی هستیم و بخش املاک نیاز دارد که به سمت صنعتی سازی حرکت کند. لازم به ذکر است که باید صنعت اجاره فعال شود و این تنها با اجرایی کردن طرح املاک استیجاری امکان پذیر است.

تنها در این صورت است که در سال های آینده می توانیم بازار املاک پر رونق و بدون مشکلی را تجربه کنیم. البته این به همت تمامی مردم و همچنین کل بدنه دولت و مجلس و قوه قضائیه بستگی دارد. همتی که نه تنها بازار املاک بلکه کل اقتصاد را متحول خواهد کرد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.