واکاوی علت جهش قیمتی املاک

در خصوص بازار ملتهب مسکن معاون وزیر راه و شهر سازی بیان کرد که علل این شرایط به وجود آمده و رشد قیمت مسکن خارج از این حوزه بوده است. افزایش نرخ املاک به دلیل مشکلات داخلی حوزه املاک نبوده و ریشه در بازارهای موازی این بازار دارد.

این مقام مسئول در زمینه املاک بیان کرد با بررسی آمارهای رشد قیمت ملک در سال های گذشته می توان نتیجه گرفت که در بیشتر مواقع ملک رشد قیمت معقولی داشته است. جریانی را که ما در قیمت ملک با آن مواجه بوده ایم در واقع جهش قیمت بوده است. در حوزه املاک در سال 96 اتفاق خاصی رخ نداد که در اوایل سال 97 با جهش قیمت رو به رو بشویم. علت این گرانی را باید در جای دیگری جستجو کرد که همان بازارهای موازی با بازار املاک است. التهاب در بازار ارز و سکه یکی از مهمترین دلایل بروز جهش در قیمت املاک به حساب می آید.

املاک منطقه 22
حامد مظاهریان اعلام کرد که این جهش قیمت ملک از قبل قابل پیش بینی نبود. در بازارهای اصلی و سرمایه ایی کشور نیز این مقدار افزایش نرخ نیز قابل پیش بینی نبود. این تغییرات در قیمت ها به علت تغییر در شاخص های کلان اقتصادی کشور است. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت در سال گذشته تمام شاخص های مسکن با شیب ملایم در حال رشد بود و این مقدار التهاب را در بازار مسکن نمی توان پیش بینی کرد.

در سال 96، قیمت مسکن میزان ریالی بخش های مختلف مسکن و میزان مبایعه نامه ها 5 الی 6 درصد رشد داشته است. اسفند ماه 96 پیش بینی می شد که اگر بازارهای موازی مسکن تغییری نکنند بازار ملک بعد از گذشت چند سال رکود پی در پی شاهد رونق و رشد اقتصادی ملایم در حوزه املاک خواهد شد. وی بیان کرد که اما در سال 97 اقتصاد کلان کشور با بحران و تلاطم مواجه شد و این تلاطم بر همه بازارها تاثیر گذاشت.

در ابتدا بازارهای ارز و طلا با افزایش و جهش قیمت رو به رو شد. این بازارها که علاوه بر مصرف جز بازارهای سرمایه ایی در کشور ما هستند، با تلاطم خود و رشد قیمت جهشی به دیگر بازارها نیز سرایت پیدا کرد. این جهش در بازارهای اقتصادی از موثرترین علت ها در جهش قیمت مسکن بوده اند. سرمایه داران با وجود التهاب در دیگر بازارها به بازار ملک روی آوردند و التهاب و جهش به این بازار رسید.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.