عدم نظارت؛ مشکل اساسی بازار املاک

بازار املاک یکی از مهمترین بازارهای سرمایه ای در ایران است. این بازار در سال های اخیر مشکلات زیادی دشاته و مشکلات آن به دیگر بخش های اقتصادی نیز سرایت داشته است. در واقع هم بازار املاک بر بازارهای اقتصادی اثرات منفی داشته و هم بازارهای موازی دیگر مثل بازار ارز و طلا باخث به هم ریختگی در املاک شده اند.

بسیاری از بازارهای اقتصادی و مشاغل مختلف به صورت کامل تحت تاثیر بازار املاک قرار دارند. رونق در بازار املاک باعث ایجاد شغل می شود. در مقابل عدم رونق در این بازار عامل اصلی ورشکستگی و تعطیلی کارخانه های مختلفی است که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به این بازار متصل شده اند. چنین بازار مهمی نیاز به تقویت و رشد و مهمتر از همه نظارت دارد.

وقتی از بازار بزرگی مثل املاک که وابستگی ها و اثرگذاری های مختلفی دارد صحبت می کنیم، به صورت غیر مستقیم از حساس بودن این بازار نیز حرف می زنیم. وقتی بازاری به این گستردگی در کشور وجود دارد که می تواند کل اقتصاد ایران بزرگ را تحت تاثیر خود قرار دهد، نبود نظارت بر این بازار نوعی کج فهمی در مورد اهمیت املاک است. نظارتی همه جانبه که بتواند بازار املاک را به صورت لحظه به لحظه رصد کرده و از بروز مشکلات مختلف جلوگیری کند.

متاسفاننه نبود این سیستم نظارتی باعث بروز مشکلات مختلف در سال های متمادی شده است. نبود نظارت کافی در تابستان امسال اوج مشکلات را در این بازار به رخ همه کشید. تا جایی که وزیر منفعل وقت نیز تلاش کرد تا با ارائه راهکارهایی برای رفع مشکلات پا پیش بگذارد.

البته نبود عزم لازم برای تحقق این موضوع خود دلیلی بود برای تغییر وزیر راه و شهرسازی. با تغییر وزیر بسترهای لازم نیز در دولت تدبیر و امید برای بهبود نظارت بر بازار املاک فراهم شد. در حال حاضر به نظر می رسد وضعیت بازار املاک به سمتی پیش می رود که تا سال آینده سیستم های نظارتی فعالا تری بر آن حاکم باشند.

املاک منطقه 22

خوشبختانه اقدام خوب دولت در تغییر وزیر راه و شهرسازی و انتخاب وزیر فعال جدید، باعث شده تا امیدهای چند ده ساله برای ایجاد سیستم های نظارتی بر بازار املاک در آستانه تحقق قرارگیرد. موضوعی که در صورت اجرایی شدن، احتمال اتفاقاتی چون تابستان 97 که باعث افزایش یکباره قیمت املاک و هزینه های رهن و اجاره شد را کاهش خواهد داد. امید است دولت با قدرت برای اجرایی شدن این طرح ها کار کرده و از سوداگران بازار املاک ابایی به دل راه ندهد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.