نظارت بر بازار املاک باید بیشتر شود

طبق نظر کارشناسان در حال حاضر همچنان ۲۵ درصد قیمت املاک به صورت حباب است. اگر املاک به دلیل بازارهای موازی خود که سکه و ارز بود گران شد، حال با تثبیت نسبی این بازارها باید به سوی تثبیت قیمت حرکت کند؛ اما این اتفاق نیفتاده است. کارشناسان حوزه املاک بر این باور هستند که اگر تثبیت در بازارهای ارز و سکه چند ماه اجرای شود و این بازارها به حالت آرامش برسد، قطعاً بازار املاک با کاهش قیمت روبرو خواهد شد.

کارشناسان حوزه مسکن همچنین معتقدند که املاک در شهریورماه با بحران رکود رو به ‌رو خواهد شد. به گفته نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک، کشور ما با کاهش ۴۰ درصدی تولید املاک در چند سال گذشته رو به رو بوده است. به همین علت تقاضای املاک از عرضه و تولید آن پیشی گرفته و باعث شده تا مشکلات زیادی در این بازار مهم اقتصادی ایجاد شود.همانطور که می دانید بازار املاک بازار مهمی است که بر روی دیگر بازارها نیز اثرگذار است.

به نظر این مقام مسئول اگر دولت برنامه ‌های ویژه در خصوص تولید و عرضه املاک را اجرایی نکند، شاهد رکود سنگین تر از قبل با افزایش قیمت بیشتر خواهیم بود. در سال های گذشته که با رکود مواجه بودیم، قیمت ها ثابت بود اما حال امکان افزایش قیمت نیز در رکود پیش رو وجود دارد. بهترین کار دولت در حوزه املاک اصلاح سیاست‌ های پولی و بانکی است تا بانک ها وظایف اصلی خود را در حوزه کمک رسانی به بخش املاک را انجام دهند.

دولت و بانک ها نباید به طور مستقیم به تولید املاک بپردازد؛ بلکه باید با ارائه برنامه های کمکی و تسهیلاتی به موسسات و انبوه ‌سازان، در تولید املاک نظارت داشته باشد و بتواند قیمت‌ها را در بازار کنترل کند. نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک ابراز امیدواری کرد که با اجرای برنامه های به موقع دولت در خصوص املاک، شاهد کنترل و تقاضا یافتن بازار املاک خواهیم بود و شرایط رقابت هم به صورت مثبت به وجود خواهد آمد.

اگر دولت بتواند کنترل خود را بر بازار املاک به صورت کامل اجرایی کند بازار املاک شرایط بهتری را خواهد داشت. قطعا در چنین شرایطی بازار املاک دستخوش قیمت‌ های حباب گونه و یا رکود های شدید چند ساله نخواهد شد و سرمایه گذاران با اطمنان بیشتری در این زمینه سرمایه گذاری می کنند. امید به بهبود شرایط می تواند راهکار مناسبی برای ورود سرمایه گذاران به بازار املاک باشد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.