قیمت اجاره ها همچنان بالاست!

افزایش قیمت مسکن و به دنبال آن افزایش بی‌ رویه اجاره بها در چند ماه اخیر مشکلاتی را برای مستاجران به وجود آورده است. وزارت راه و شهرسازی با انجام جلسات متعدد توسط کارشناسان برنامه های ویژه ای را در خصوص کنترل بازار و جلوگیری از روند رو به رشد قیمت مسکن و اجاره بها در دستور کار خود قرار داده است.

در حال حاضر جدا از تلاش‌ های صورت گرفته مسئولان در خصوص کنترل بازار، همچنان شاهد افزایش قیمت اجاره‌ بها هستیم و تثبیت قیمتی صورت نگرفته است.
در مرداد ماه شاهد تثبیت نسبی قیمت مسکن بودیم؛ اما قیمت اجاره ‌بها ثباتی را به خود ندیده است. به نظر برخی کارشناسان عدم تثبیت قیمت اجاره به علت قرار گیری در فصل پر رونق جا به ‌جایی ‌ها و اجاره مسکن است.

طبق نظر شهروندانی که به دنبال اجاره مسکن هستند، خانه های بسیاری برای اجاره مسکن با شرایط و امکانات خوب وجود دارد؛ اما تمامی این گزینه ها قیمت بسیار بالایی دارند. املاکی هم که قیمت اجاره مناسبی دارند، از لحاظ امکانات شرایط کامل و مطلوبی ندارند.

در این میان زوج ‌های جوانی که قصد تهیه مسکن برای شروع زندگی خود دارند با مبلغی بین حدود ۵۰ تا ۷۰ میلیون می توانند خانه با متراژ کوچک در حد یک خوابه رهن کنند. در مرکز شهر تهران و در خیابان های مثل شهید بهشتی که جزء مناطق اداری شهر تهران است، به دلیل اینکه اکثر زوج ها تمایل دارند به محل کار خود نزدیک باشند، تمایل به اجاره خانه در این مناطق را دارند. هرچند در این مناطق به دلیل بالا بودن قیمت‌ های اجاره ملک، به سکونت در مکان های دورتر از محل کار خود راضی می‌ شوند.

قیمت اجاره را قیمت املاک مشخص می کند. حال با افزایش قیمت ملک مالکان توقع دارند خانه های خود را به مبلغ بالاتری اجاره بدهند. از سوی دیگر حقوق ‌ها در حدی نیست که خانواده ‌ها بتوانند اجاره بیشتری را بپردازند. در طی چند ماه اخیر هم مشخص شد که نظارت‌ های تعزیراتی هم نمی‌ تواند این بازار را کنترل کند و باعث تثبیت قیمت‌ ها شود.

کارشناسان امید دارند که در مهرماه و با گذر از فصل نقل و انتقالات شاهد کاهش نرخ اجاره ‌بها باشیم و دولت اجرای برنامه ‌های ویژه در خصوص کنترل اجاره‌ بها را در دستور کار خود قرار دهد. امید است با اجرایی شدن این سیاست ها شاهد بهبود شرایط وضعیت اجاره املاک باشیم.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.