سیاست های بانکی برای خروج بازار املاک از رکود

سیاست های بانکی یکی از راه هایی است که می توان با تصویب آن ها از رکود بازار املاک خارج شد. در واقع اگر سیاست گذاری صحیحی در این زمینه شود به سادگی می توان بسیاری از مشکلات را برطرف نمود. البته اتخاذ سیاست های درست و همچنین اجرای مناسب سیاست ها خود از ممهمترین مواردی است که باید رعایت شود.

به عنوان مثال افزایش تسهیلات خرید املاک می تواند باعث افزایش تمایل متقاضیان مسکن و املاک مختلف به خرید شود. همچنین کاهش نرخ سود تسهیلات املاک در بافت های فرسوده می تواند یکی از اهرم های کنترل بازار باشد و یا حتی بازار املاک را از رکود خارج کند.

علاوه بر این، افزایش ساخت و سازها در بافت های فرسوده و به نوعی بازآفرینی شهری یکی از روش های ایجاد رونق در بازار املاک است.افزایش سقف تسهیلات جعاله املاک یکی دیگر از سیاست های دولت برای افزایش ساخت و سازها و ایجاد رونق در بازار املاک بود که سقف این وام را از 10 میلیون به 20 میلیون تومان افزایش یافته است.

بررسی ها نشان می دهد که دولت با کمک بانک مرکزی می تواند با ارائه طرح ها و اجرای سیاست های بانکی بازار املاک را از رکود خارج کند. راه اندازی صندوق پس انداز املاک یکم، جذاب سازی تسهیلات در بافت های ناکارآمد شهری، انتشار اوراق رهنی در قالب بازار رهن ثانویه نیز از دیگر سیاست های بانکی هستند که می تواند بخش املاک را از رکود خارج سازد.

لازم به ذکر است که طی 5 سال گذشته سقف تسهیلات خرید املاک برای خانه اولی ها از طریق صندوق پس انداز املاک یکم، 8 برابر و برای سایر متقاضیان مصرفی 6 برابر شده است. نوسازی بافت های فرسوده، توجه به تامین املاک اقشار متوسط رو به پایین، حمایت از صنعتی سازی و سازنده های حرفه ای و ممنوعیت پرداخت تسهیلات ساخت املاک به پروژه های لوکس و متراژ بزرگ، از جمله محورهای سیاست های اعتباری سال 97 در بانک مسکن است که می تواند اثرگذاری فوق العاده ای داشته باشد.

تا پیش از افزایش قیمت ها در بخش املاک، تسهیلاتی که به متقاضیان ارائه می شد در خرید آن ها بسیار موثر بود؛ اما در حال حاضر این تسهیلات نمی تواند پاسخگوی نیاز افراد باشد و همین یکی از دلایل اصلی رکود بخش املاک به شمار می رود. خروج متقاضیان اصلی از بازار املاک به دلیل کاهش قدرت خرید آن ها یکی از دلایل رکود املاک است. دولت و بانک مرکزی در تلاش هستند تا با اجرایی کردن سیاست های موجود بتواند بازار املاک را وارد فاز رونق کند.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.