صندوق پس انداز یکم چه تاثیری بر بازار املاک دارد؟

امسال به گونه ای فعالیت در بازار املاک آغاز شد که جهش اساسی در قیمت ملک رخ داد. سه ماهه فصل نخست امسال که با ورود دلالان و سوداگران حجم معاملات به شدت اوج گرفت و در سه ماهه فصل بعد از حجم معاملات املاک کاسته شد ولی افزایش قیمت همچنان مسیر صعودی خود را طی کرد.

در شهر تهران قیمت متوسط هر متر مربع ملک در فصل بهار 6 میلیون و 250 هزار تومان مورد معامله قرار گرفته است. این در حالی است که این مبلغ نسبت به سه ماه قبل خود 6 درصد رشد نشان می دهد. این مبلغ نسبت به زمان مشابه سال گذشته خود در شهر تهران با 37 درصد افزایش قیمت رو به رو بوده که در نوع خود کم نظیر است.

علاوه بر قیمت املاک، قیمت زمین نیز با رشد مواجه شده که این گرانی در قیمت تمام شده یک ملک بسیار تاثیر دارد. دلیل گرانی خانه های ساخته و تکمیل شده نیز متاثر از همین افزایش قیمت زمین است که با رشد بسیار زیادی همراه شده است.

در این میان، بانک مسکن در سال های گذشته با هدف قدرتمند سازی توان خرید املاک، تسهیلاتی را با عنوان صندوق پس انداز یکم ارائه داد. این طرح که به منظور تسهیل خرید خانه برای زوج های جوان و خانه اولی ها اجرایی شد، در حال حاضر اثر چندانی بر قدرت خرید املاک ندارد. این وام در حال حاضر با جهش قیمت های صورت گرفته املاک، تنها هزینه یک سوم یک واحد کوچک در منطقه متوسط شهری مانند تهران را تامین می کند.

املاک منطقه 22

تسهیلات صندوق پس انداز یکم به نسبت اثرگذاری از سال 94 تاکنون در پایین سطح خود قرار دارد. این وام در زمان اجرای خود در سال های 94 و 95 برای متقاضیان خود بسیار سودمند بود و قدرت خرید آنها را برای خرید ملک 40 درصد افزایش می داد.

اگر بخواهیم مقایسه ای با زمان اجرایی شدن این طرح انجام دهیم، در حال حاضر تاثیر این وام در خرید خانه بسیار تنزل داشته است. کارشناسان حوزه املاک معتقدند با وجود چنین شرایطی مسئولان باید سعی در برقراری تعادل بین قدرت خرید وام مسکن با بازار تورمی املاک داشته باشند.

مسئولان یا باید میزان مبلغ تسهیلات را افزایش دهند و یا با افزایش سنی ساختمان از سقف 15 سال به 20 سال موافقت کنند. البته همه این پیشنهادات مزایا و معایبی دارند که باید به طور اساسی زیر نظر کارشناسان بحث شده و در نهایت به تصویب بانک مرکزی برسند.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.