چرا به سمت رکود املاک پیش می رویم؟

التهابات بازار املاک در حال حاضر شرایط بی سابقه ای را رغم زده است. دفتر آمار اقتصاد املاک از تورم ماهانه ملک که از سال 92 تاکنون کم سابقه بوده خبر داد. شرایط در شهر تهران در ماه شهریور به گونه ای رقم خورد که 20 درصد خرید خانه نسبت به ماه قبل کاهش داشت اما قیمت هر متر مربع یک آپارتمان با 9 درصد افزایش همراه بوده است. شهریور ماه بازار املاک شهر تهران بالاترین تورم قیمتی ماهانه از اردیبهشت سال 92 تاکنون را تجربه کرده است.

آمارهای جدید ارائه شده از سوی دفتر اقتصاد املاک گویای این است که بازار املاک با دو جریان متفاوت رو به رو است. جریان اول افزایش جهشی قیمت ملک و جریان دوم کاهش میزان معاملات ملکی است. میزان معاملات املاک و فروش آپارتمان در کمترین حد به نسبت دو سال گذشته رسیده است. این شرایط با وجود افزایش 9 درصدی قیمت ملک در یک ماه، بسیار بی سابقه است.

در شهر تهران قیمت املاک از شروع سال با متری حدود 6 میلیون تومان عرضه شد و تا شهریور به حدود متری 8 میلیون تومان رسید. در حالی که حجم معاملات از اردیبهشت ماه تا ماه شهریور کاهش داشته است. این عدم توازن بین حجم معاملات و قیمت، باعث شده تا برخی گمان کنند که دست های پشت برده علت اصلی این مشکلات هستند.

این میزان اختلاف در افزایش قیمت و کاهش معامله قطعا علت هایی دارد مثلا در شهر تهران می توان سه علت را برای بروز این مشکل بیان کرد. علت اول نقش سفته بازان در معاملات املاک، علت دوم حجم زیاد تقاضای خرید و کمبود فایل های قابل فروش مناسب، علت سوم به دلایل روانی حاکم شده بر اقتصاد کشور و گرانی دلار که گرانی در دیگر بازارها را ناشی می شود، مربوط است.

املاک منطقه 22
بر اساس آمار در هفته های اخیر سفته بازانی که قبلا ملکی را خریداری کرده بودند حال به عرضه آن پرداخته اند. در کنار این عرضه سود جویان و سفته بازان و سرمایه داران بیشتر از متقاضیان اصلی خرید ملک در صف خرید املاک قرار دارند. این عرضه و تقاضا از سوی این گروه ها بی ثباتی در قیمت و کاهش معامله را رقم می زند.

به نظر می رسد شرایط فعلی بازار املاک نیاز به یک متولی جدی دارد. متولی که بتواند مشکلات را به صورت دقیق رصد کرده و برای حل مشکلات قدم بردارد. موضوعی که در حال حاضر کمتر شاهد آن هستیم، فعالیت برای رفع مشکل از بازار املاک است.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.