قوانین پیش فروش مسکن

با توجه به اینکه پیش فروش مسکن همیشه پیچیدگی های حقوقی خود را به همراه داشته است و همیشه پرونده های قضایی بسیاری در دادگاه در این باره تشکیل شده ،بسیار مهم است که قبل از پیش فروش و یا خرید حتما از قوانین موجود در این نوع ملک ها اطلاع داشته باشید.مهم ترین علتی که باعث بوجود امدن مشکل در این نوع خرید یا فروش خانه میشود این است که مورد معامله در هنگام انجام معامله هنوز وجود خارجی ندارد بنابراین این مشکل اغاز گر مسائل بزرگ تر میشود.
در ابتدا بهتر است قانون پیش فروش اپارتمان که در سال ۱۳۸۹ تصویب شده را بررسی کنیم بر طبق این قانون فروشنده موظف است که در زمانی که در قرار داد ذکر شده است ملک مورد نظر را به پیش خریدار که مالک اصلی ملک مورد نظر است تحویل بدهد.
اگر تصمیم به اگهی ملک خود جهت پیش فروش داشتید ابتدا باید پروانه ی ساختمان خود رااز شهرداری بگیرید وسپس شناسنامه فنی مستقل هر واحد را تهیه کنید ،بعد از این مراحل ملک شما اماده برای پیش خرید میباشد.به این موضوع دقت کنید که درج هر گونه اگهی نیازمند مجوز است و اگر بدون گرفتن مجوز برای درج اگهی اقدام وشروع به گذاشتن اگهی در وبسایت ها و یا روزنامه ها و… کنید به سه تا یک سال زندان و یا ۲ یا ۴ برابر پولی که دریافت کردید را به عنوان جریمه باید برگردانید که همانطور که ملاحظه میکنید جریمه سنگینی است پس حتما این نکته را جدی بگیرید.
اگر تصمیم به پیش خرید آپارتمان دارید اولین نکته قابل ملاحظه این است که خصوصیات گفته شده در بالا (پروانه داشتن ساختمان وشناسنامه فنی هر واحد) را باید بررسی کنید که ایا واحد شما این مدار ک را دارد؟سپس در صورت وجود این مدارک باید حتما قرار داد خود را در دفتر اسناد رسمی ثبت کنید و نوشتن قولنامه در دفتر املاک در این مورد سند کافی برای شما نیست.در ادامه به خصوصیاتی که نیاز دارید از مالک برای عقد قرار داد بدانید را در اختیار شما قرار میدهیم.
اولین مورد از این خصوصیات مشخصات مالک است ،باید کاملا اگاه باشید که ملک ر ا از چه کسی خریداری میکنید ایا این شخص صاحب سند است یا خودش کسی است که قبلا این ملک را پیش خرید کرده است.
دومین مورد مشخصات ملک است،همانطور که میدانید این ملک هنوز وجود خارجی ندارد بنابراین شما باید دقت کنید که همه مشخصات این ملک به طور کامل در قرار داد ذکر شده باشد.
سومین مورد نحوه پرداخت شما را مشخص میند که دقیقا چه قسط های در چه فاصله هایی باید پرداخت کنید و و درصورت عدم پرداخت شما نحوه فسخ قرار داد چگونه باشد .
چهارمین نکته و اخرین نکته موعد تحویل اپارتمان و متراژ ان است ،این که در صورت دیر کرد فروشنده باید چه خسارتی پرداخت باید کند و متراژ اپارتمان هم باید به طور صریح ذکر شود.
با رعایت نکات بالا می توانید پیش فروش و پیش خریدی امن داشته باشید و درگیر کار های حقوقی نشوید.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.